Hoe Rabobank haar gewicht verloor
© ANP

Hoe Rabobank haar gewicht verloor

Van triple-A-bank tot achterloper

De Rabobank, ooit zo'n stoere triple-A-bank, raakt flink achterop bij de andere grootbanken. De verkoop van haar aandeel in het chique Van Lanschot Kempen onderstreept dat. De achteruitgang verklaard in drie stappen.

Vóór 2008 - De gouden jaren

De Rabobank in financiële nood? Tijdens de gouden gloriejaren van Jochem de Bruin is het ondenkbaar. De hoogblonde acteur is het gezicht van de succesvolle reclamecampagne van de bank. In televisiespotjes zien we hem overal ter wereld het Rabo-evangelie verkondigen. Wanneer hij vertelt dat het een coöperatie betreft die eind 19de eeuw werd opgericht door boeren lacht zijn publiek hem vierkant uit. Maar het rumoer verstomt bij de mededeling dat de Rabobank 'de enige private bank ter wereld' is met de allerhoogste kredietwaardigheid.