Hoe onderscheidend zijn regionale kranten nog?

Regionale kranten zullen steeds meer overlappen met De Telegraaf of het AD. Het is de enige manier om te overleven. Ze worden wel dikker.

Krantentitels van Wegener en De Persgroep.Beeld anp

Hoe onderscheidend zijn kranten nog? Doordat uitgever De Persgroep het regiokrantenconcern Wegener overneemt, gaan dagbladen in Nederland meer op elkaar lijken. Bij regiokranten maken redacteuren zich zorgen dat er voor landelijk nieuws straks nog maar twee opties zijn: De Telegraaf of het AD.

Op zaterdag zal het AD Magazine in aangepaste vorm worden toegevoegd aan de regiokranten. Ook komt er doordeweeks een culturele bijlage, naast het eerste katern en het regiokatern. De kranten worden dus dikker, maar door minder mensen gemaakt. Het is de enige manier om regionale kranten toekomstbestendig te maken, zegt Frits Campagne, topman van De Persgroep Nederland.

Accepteren lezers deze standaardisering door kopijdeling? Piet Bakker, lector media aan de Hogeschool Utrecht, denkt van wel. 'Er zijn maar weinig mensen die meerdere kranten lezen', zegt hij. 'Zij zullen hun tweede abonnement snel opzeggen. Ik merk het meteen als ik in Het Parool een stuk van een AD-redacteur lees. AD-stukken hebben een andere toon.'

Andere invalshoeken

Toch denkt Campagne niet dat de kranten een eenheidsworst worden. In een bijeenkomst voor het personeel van De Persgroep op donderdag stelde hij dat de redacteuren die hun baan behouden bij de regiokranten zich voortaan exclusief op de regio kunnen gaan richten. Daardoor kunnen zij hun waakhondfunctie, het controleren van het lokale bestuur, blijven uitvoeren.

Het samenvoegen van kranten zal vooral intern tot strubbelingen leiden, denkt Bakker. 'Kranten als TC Tubantia, de Stentor en de PZC vinden de stukken uit AD soms wat platvloers of hijgerig. Daarnaast kijken randstedelijke redacties vaak anders tegen de zaken aan dan verslaggevers in het oosten en zuiden. Dat leidt tot andere invalshoeken. Ze staan op de redactie in Zwolle, Enschede en Eindhoven niet te juichen over meer AD-kopij.'

Eenzelfde probleem speelt zich af op de redacties van de HDC-kranten (zie grafiek), die tot 1 januari een contract hebben met DPD en onderdeel zijn van de Telegraaf Media Groep (TMG), de grote concurrent van De Persgroep. De kans is groot dat de regiokranten voor hun landelijke en internationale berichtgeving afhankelijk worden van De Telegraaf, aangezien TMG waarschijnlijk niet wil bijdragen aan de omzet van de concurrent. Dit is 'een erg gevoelig punt', volgens een redacteur van HDC. Telegraaf-kopij zou niet passen bij deze degelijke titels.

Het gebouw van de Telegraaf.Beeld anp

Afstrepen

TMG wil naar verluidt ook de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) overnemen. Topman Geert-Jan Van der Snoek, die onlangs overstapte van NDC naar TMG, zou kosten willen besparen door regionale titels samen te voegen en kopij uit De Telegraaf te gebruiken. NDC, uitgever van de Noordelijke kranten, heeft er een aantal ontslagronden op zitten en kampt met een schuld van 15 miljoen euro die voor 1 januari 2016 afgelost moet zijn. De bonden dringen daarom aan op een fusie met TMG, terwijl een meerderheid van de NDC-aandeelhouders het regionale karakter van de kranten koesteren.

Momenteel kopen de NDC-titels al stukken van het AD en Het Parool. Als TMG inderdaad NDC overneemt, is het waarschijnlijk dat hier ook verandering in zal komen. TMG wil niet inhoudelijk reageren omdat de onderhandelingen nog niet zijn afgerond. 'Iedereen praat met iedereen', zegt een woordvoerster.

Het is een kwestie van afstrepen, volgens Bakker. 'Zoveel is er niet meer te koop. Het is onvermijdelijk dat uitgevers fuseren en dat kranten meer kopij zullen delen. Hoe gehecht ze ook zijn aan de eigen kopij, ze kunnen het niet langer betalen.'

Kopijdeling niet nieuw

Kopijdeling is niet nieuw. Het Parool neemt sport- en landelijk nieuws over van het AD en buitenlandstukken van Trouw. Andersom gebruiken AD en Trouw Amsterdams nieuws uit Het Parool. Het AD fuseerde in 2005 met zeven lokale kranten. De Vlaamse krant De Morgen en het Nederlands Dagblad nemen artikelen over van de Volkskrant, die af en toe een stuk koopt van The New York Times. NRC Handelsblad en nrc.next delen op grote schaal kopij. Met de overname van NRC Media door het Belgische Mediahuis bestaat de kans dat ook NRC-titels meer kopij zullen uitwisselen met Vlaamse kranten als De Standaard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden