Hoe mislukte reclamecampagnes alsnog in museum terechtkwamen

Wat hebben Heinz, Coca-Cola en Harley-Davidson met elkaar gemeen? Het zijn allemaal grote merken die door de jaren heen erg succesvol zijn geweest. Toch hebben ook deze fabrikanten de plank weleens misgeslagen. Zo is de groene ketchup van Heinz nooit populair geworden. Die saus en nog veel meer geflopte producten zijn sinds deze week te zien in het Museum of Failure in Zweden.

De groene saus van Heinz bleek een grote flopBeeld ap

Een eau de toilette van motorfabrikant Harley-Davidson. Een diepvriesmaaltijd (rundvleeslasagne) gemaakt door tandpastafabrikant Colgate. Een monopolyspel met het hoofd van Donald Trump op de bankbiljetten. Het zijn enkele voorbeelden van de ruim zeventig commerciële producten die in het museum in Helsingborg te zien zijn, omdat ze ooit keihard geflopt zijn.

Het Museum van Flops is een idee van Samuel West, een Amerikaanse psycholoog die zich afvroeg hoe je kunt innoveren door van je fouten te leren. Op vakantie in Zagreb bezocht West het Museum of Broken Relationships, waar verhalen over mislukte relaties centraal staan. Het inspireerde hem om zijn eigen faalmuseum te openen.

'Het kostte een jaar om al deze voorwerpen bij elkaar te krijgen', zegt West. 'Veel heb ik online gekocht en zo'n 20 procent is gedoneerd. Maar niet door de fabrikanten zelf, want die willen hier niet mee geassocieerd worden.'

Ook een mislukking: Trump - The Game

De favoriete flop van West is de Itera, een plastic fiets van Zweedse makelij. 'Hij zag er goed uit en was mooi ontworpen, maar het frame was te instabiel', lacht de psycholoog. 'En plastic roest misschien niet, maar breekt wel. Omdat de Itera ook nog twee keer zo duur was als een normale fiets, werd hij geen succes.'

Bij de tentoongestelde voorwerpen is ook een Google Glass. Deze augmented-reality-bril werd al snel uit de verkoop gehaald, omdat mensen er niet van gediend waren dat ze door Google Glass-dragers ongemerkt gefilmd konden worden. Ook te zien: de Bic For Her (een balpen 'speciaal voor vrouwen' in roze en paars, met bloemetjes en glitters) en de Nokia N-Gage (een kruising tussen een telefoon en een spelcomputer).

Een van de bekendere flops is de New Coke van Coca-Cola, een cola van vernieuwde, zoetere receptuur die de frisdrankgigant in 1985 weer op de kaart moest zetten. Ironisch genoeg slaagde de New Coke daar juist in door te floppen: toen de vernieuwde Coca-Cola zeer impopulair bleek (en tevergeefs was omgedoopt tot Coke II), bracht de fabrikant de klassieke Coca-Cola weer op de markt. Volgens Time waren colaliefhebbers daar zo blij mee dat het marktaandeel van Coca-Cola razendsnel steeg ten opzichte van aartsrivaal Pepsi.

'De boodschap van het museum is duidelijk: je kunt geen succes behalen zonder af en toe te falen', aldus West. 'Mensen, bedrijven, overheden: ze zijn vaak verschrikkelijk als het gaat om het leren van hun fouten. Wat dat betreft zijn er veel overeenkomsten tussen individuen en grote bedrijven. Ik denk dat het museum daarom zo aanslaat.'

Voor wie het Museum of Failure graag zelf wil bezoeken, maar niet naar Zweden kan, is er een alternatief. Op 5 oktober, tijdens de Emerce eDay, is er een pop-uptentoonstelling met een selectie uit het museum in de Kromhouthal in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden