Hoe kunnen twee grote vrachtschepen op elkaar botsen?

In de Noordzee wordt op dit moment gezocht naar vermoedelijk de stoffelijke overschotten van opvarenden van het autovrachtschip Baltic Ace. Het schip kwam gisteravond voor de kust van Zuid-Holland in aanvaring met het containerschip Corvus J., en zonk. Gisteravond werden al vier dode bemanningsleden geborgen. Hoe kan het dat schepen van deze omvang op elkaar botsen?

De Baltic Ace, het gezonken schip, op archiefbeeld.Beeld epa

Alex van Binsbergen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij: 'De hele Noordzee is druk.'

Hoe heeft dit nou kunnen gebeuren?
'Zo'n aanvaring kan duizend oorzaken hebben. Het kan potdicht hebben gezeten vanwege mist, er kan een technisch probleem zijn geweest, het kan ondeskundigheid zijn geweest, het kan onachtzaamheid zijn geweest. Waarom vliegen twee vliegtuigen bijna op elkaar? Of waarom botsen twee auto's op elkaar? Alle regels worden normaal gesproken gevolgd, en toch gaat het mis. We moeten het onderzoek afwachten.

Dat geldt ook voor de vraag waarom het schip zonk. Een schip is voorzien van schotten die zorgen voor de waterdichtheid ervan, maar als die worden doorbroken kan het snel vollopen. Maar nogmaals: het kan van alles zijn geweest.'

Een woordvoerder van de Kustwacht zei vanmorgen dat het een druk bevaren plek is, waar de twee schepen met elkaar in aanvaring kwamen.
'De hele Noordzee is druk, niet alleen dat punt. Vanaf volgend jaar treedt er weer een nieuw veiligheidsstelsel in werking, waaraan ook onze vereniging heeft meegewerkt. Er komen windmolenparken bij, de verkeersbanen in de Noordzee moeten op elkaar worden afgestemd. Het wordt allemaal nog veiliger.'

Schepen als deze zijn met navigatieapparatuur uitgerust, neem ik aan?
'Ja, ook dat is allemaal vastgelegd in regels. Van kompassen tot satellietnavigatie, het is allemaal voorgeschreven en het wordt regelmatig gecontroleerd. Er is ook een soort zwarte doos aan boord, een Voyage Data Recorder, waarmee kan worden nagegaan wat er gebeurde. En misschien was de botsing te zien op de radars van Hoek van Holland of Rotterdam, maar het zou kunnen dat de aanvaring daarvoor te ver uit de kust was.'

Komen aanvaringen als deze vaker voor?
'Niet dramatisch veel, maar het gebeurt wel. Volgens het jaarverslag van de Kustwacht kwam in 2011 zeven keer een schip in aanvaring met een ander schip of een object. Vaak is dat echter zonder al te veel gevolgen, en zeker niet met zoveel doden tot gevolg.'

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden