Geldvraag Online aankoop

Hoe herstel ik een foute online aankoop?

Er ging iets fout bij het kopen van concertkaartjes. Er was een storing bij het betalen met iDeal en nu heb ik ineens twee keer kaartjes gekregen. Wat kan ik hieraan doen?

Beeld ANP XTRA

Storingen met iDeal zijn berucht. Check eerst of het geld is afgeschreven. Als dat het geval is, kunt u de bestelling beter niet herhalen. Het kan 1 tot 1,5 uur duren voordat de kaartjes alsnog geleverd worden. Toch een tweede keer iets besteld? Leg de verkoper uit dat het een storing was en vraag het geld terug. U heeft er geen recht op, maar de verkoper wil ook geen ontevreden klanten.

Betalen met iDeal lijkt heel betrouwbaar, omdat u via uw eigen bank betaalt. Maar dat is een illusie. De bank doet niets als later blijkt dat de verkoper een oplichter was. U kunt de betaling ook niet laten terugboeken via internetbankieren.

Wie via internet een aankoop doet, kan binnen 14 dagen zijn geld terugkrijgen. Maar de bedenktijd geldt niet voor reizen, vervoer, verblijf en andere vormen van vrijetijdsbesteding. Dus: een treinkaartje, hotel of concertticket kun je niet meer inleveren. Ze worden vaak met korting verkocht, zodat je snel beslist en eraan vastzit.

Wie via internet een kortingsbon of voucher koopt, kan die wel weer inleveren binnen 14 dagen. Als je met zo’n bon online een product koopt, heb je vanaf het moment van aankoop opnieuw 14 dagen bedenktijd. Behalve dus als het voor vrijetijdsbesteding is.

Als u iets koopt in een winkel of bij een particulier op Marktplaats, heeft u geen recht op geld terug. Winkels geven soms wel een tegoedbon, maar let er wel op hoelang die geldig is. Fris uw kennis over dit onderwerp op vóór de feestdagen, via www.consumentenbond.nl/tesneljagezegd.

Liever met pas dan cash

Ik betaal in de winkel liever met mijn bankpas dan cash. Dan kan ik later altijd bewijzen waar ik iets gekocht heb, ook als ik de kassabon kwijt ben.

Nog enkele tips voor (dure) aankopen. Op de dag van aankoop zoek ik op internet de handleiding van het apparaat dat ik zojuist gekocht heb. Die download ik en zet het in een mapje op mijn pc. Twee vliegen in één klap. Ik kan altijd opzoeken wat ik moet doen als ik een storing heb én in het bestand staat de dag van downloaden vermeld. Dan weet ik dus ook wanneer ik het gekocht heb en kan ik later zien of ik nog garantie heb. En het geeft mij een goede indruk van wat er in de nabije toekomst kapot kan gaan. Mijn pc, wasdroger en wasmachine zijn allemaal ouder dan 8 jaar.

Voordat u iets vervangt: kijk eens op repaircafe.org of er in de buurt een repaircafé zit, waar vrijwilligers helpen met het herstellen van talloze producten: van elektrische apparaten tot kleding, fietsen en speelgoed. Ze zijn niet zo vaak open en u moet het kapotte ding er wel naar toe brengen.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids

Ook een vraag aan Reinout? geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.