Hoe geweldig is Roland Kahn eigenlijk?

Roland Kahn geldt als de gedroomde redder van V&D, die het opneemt tegen de kapitalistische Richard Baker. Zijn het bedrijf, de werknemers en de maatschappij inderdaad zo goed af bij de Amsterdamse ondernemer?

Roland Kahn met zijn vriendin tijdens een show van Sapph, het lingeriemerk dat hij in 2011 kocht. Beeld Patrick Harderwijk

Hoe goed is Kahn voor werknemers?

Vraag vakbond CNV een keuze te maken tussen Hudson's Bay en Roland Kahn, en ze kiezen voor Kahn. 'De medewerkers die nu ontslagen zijn, hebben ook nu weer een baan nodig', zegt Martijn den Heijer namens de bond. 'Wij kiezen voor de enige partij die werkgelegenheid op de korte termijn kan garanderen, en dus kiezen wij voor Kahn.'

Toch is vakbond FNV minder positief over de Coolcat-baas. 'Heeft hij wel genoeg warenhuiservaring of zitten we volgend jaar weer met een faillissement?', zegt Niels Suijker van FNV. Bovendien is het volgens Suijker maar de vraag hoe veilig het personeel bij Kahn is. 'Ik geloof niet dat hij het hele personeelsbestand een-op-een overneemt. Wat gebeurt er dan? Gaan ze alleen met de jonge en goedkope krachten door? Schuiven ze oud en duur terzijde? Onder welke cao vallen de nieuwe medewerkers?'

Beeld ANP

Lees ook: De ondergang van het Vendex-imperium

Of de klant in de winkelstraat nu naar links of naar rechts liep, hij kwam altijd in een van de 90 winkels van het Vendex-concern terecht. Hoe kon zo'n imperium zo in elkaar storten? (+)

Vorig jaar augustus kwamen beide bonden nog stevig in aanvaring met Coolcat tijdens onderhandelingen over een nieuwe retail-cao. Toen FNV en CNV het onbespreekbaar vonden dat zo'n 100 duizend winkelmedewerkers hun zondagstoeslag gedeeltelijk moesten inleveren, zette het Coolcat van Kahn de bond buitenspel en ging het in zee met een club die Alternatief voor Vakbond (AVV) heet. 'Stuitend, respectloos, slecht werkgeverschap', reageerde FNV toen.

Roland Kahn vindt de houding van FNV, met wie hij nooit een seconde om tafel heeft gezeten, onterecht. 'Ik heb een geweldig goede relatie met mijn personeel. Iedereen is positief ingesteld en heeft passie voor retail. Ja, het is helemaal waar dat er veel onduidelijkheid is rond V&D. Maar ze moeten ook begrijpen dat de wereld verandert.'

Hoe goed is Kahn voor de V&D?

Collega-ondernemers, retailexpert, allemaal prijzen ze Kahn als een hard en slim zakenman, iemand die in zichzelf gelooft. 'De Johan Cruijff van de retail', zegt voormalig Sapph-eigenaar Rob Heilbron, die zijn lingeriemerk in 2011 aan Kahn verkocht. Maar is hij ook in staat V&D - het warenhuis dat al dertig jaar lang kwakkelt - uit het slop te trekken?

Kijkende naar oogappel Coolcat (130 winkels, omzet 155 miljoen in 2014) luidt dat antwoord: ja. De tienermodezaak geniet bekendheid bij jongeren, zit op de beste locaties in de drukke steden en oogt financieel sterk. 'Hier ligt zijn hart;', weet retailexpert Rupert Parker Brady, die een boek over Kahn schreef.

Beeld ANP

De later aangekochte winkels, zoals America Today, MS Mode en Sapph, draaien een stuk minder - sommigen zelfs ronduit slecht, blijkt uit de jaarcijfers. Vooral MS Mode (ruim 400 zaken, omzet van een kleine 240 miljoen in 2014) is financieel de zwakke broeder. MS Mode verliest vooral geld in steden waar de concurrentie juist uit vertrok, analyseert Parker Brady. 'Toen Kahn het concern in 2011 overnam, verwierf hij ook langlopende huurcontracten. Die zitten hem nu in de weg.'

Bovendien zijn MS Mode, America Today en in mindere mate Coolcat ietwat verouderde formules, zegt Parker Brady. 'Ze zijn niet zo spannend meer.' De zaken hebben bovendien last van internationale megaketens als H&M en Zara, die meer nog dan winkels vooral een hip merk zijn geworden. Op Sapph na, geldt dat voor geen van de zaken van Kahn. 'Mijn merken verouderd?', reageert Kahn. 'Wat een lulkoek. Waarom zou ik meer aan marketing doen? Iedereen kent ons toch? En anders helpt u daar toch nu genoeg mee?'

Lees ook: De machtsstrijd rond V&D is geen taak van de overheid

Bij de machtsstrijd rond V&D moet de staat zich beperken tot het bewaken van een gelijk speelveld, schrijft Xander van Uffelen in het commentaar van de Volkskrant.

Hoe goed is Kahn voor de wereld

Wil je als bedrijf anno 2016 goede sier maken, dan doe je dat met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Kledingwinkels moeten dus geen twijfelachtige naaiateliers in Bangladesh inhuren, een punt waarop de reputatie van Roland Kahn aanvankelijk een deuk opliep. Zo nagelde minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Coolcat in 2013 aan de schandpaal door te zeggen dat het bedrijf tot een rij kledingketens hoort die 'aan de verkeerde kant van de lijn staan'.

Reden was het Veiligheidsakkoord voor Bangladesh, dat Coolcat, Wibra en Prénatal niet ondertekenen. Dat akkoord moest een einde maken aan de onveilige situaties in Bengaalse naaiateliers. Kahn reageerde woedend op Ploumen, want hij weigerde helemaal niets. 'Ik ga alleen niet zomaar iets tekenen omdat de minister het wil.' Kahn vond het veiligheidsakkoord onvoldoende uitgewerkt. Sterker nog: hij had zelfs eigen inspecteurs in dienst die fabrieken bezoeken en rapporteren over arbeidsomstandigheden.

Later bleek dat Kahn inderdaad ten onrechte zwart was gemaakt. Zelfs branchevereniging De Schone Kleren Campagne vindt dat Ploumen te ver ging. Immers, zonder ondernemers als Kahn zouden veel mensen in Bangladesh werkloos zijn. Bovendien: van de bedrijven die wel direct tekenden, is ook lastig te controleren of ze echt goed bezig.

Ook de minister haalde uiteindelijk bakzeil. 'Ik betreur de verkeerde suggesties die zijn gewekt', liet ze een paar maanden later weten. Volgens Ploumen is CoolCat juist een bedrijf dat 'voorop loopt' bij het letten op arbeidsomstandigheden en veiligheid in kledingfabrieken.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden