zes vragen

Hoe gaat het winkelen op afspraak in zijn werk?

De Shoeby in Oosterhout was tijdens de lockdown dicht, behalve voor online bestellingen en voor pakketten van DHL. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
De Shoeby in Oosterhout was tijdens de lockdown dicht, behalve voor online bestellingen en voor pakketten van DHL.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Vanaf dinsdag 2 maart kunnen klanten op afspraak winkelen. Hoe werkt dat?

Hoe gaat het in zijn werk?

Winkeliers mogen vanaf dinsdag 2 maart hun deuren openen voor twee klanten per 10 minuten, op iedere verdieping. Een winkel met drie verdiepingen kan in theorie dus 36 klanten per uur ontvangen. Die moeten minimaal vier uur van tevoren een afspraak maken. Hoe de afspraken tot stand komen, maakt volgens een woordvoerder van het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie (NKC) niet uit: ‘Dat kan telefonisch, via de website of desnoods met een brief door de brievenbus.’

Wie heeft dit bedacht?

Grietje Braaksma, manager van boekhandel Broese in Utrecht, vindt de maatregel onpraktisch. ‘Als er op de verdieping met literatuur twee klanten zijn, moet iemand die niet van kunst houdt dan toch op de afdeling met kunstboeken blijven?’ De maatregel is ‘aangejaagd’ door het ministerie van Economische Zaken’, aldus de NKC. De uitwerking is een ‘samenspel’ van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en de ministeries van Volksgezondheid en Economische Zaken.

Waarom is het aantal klanten op verdiepingen gebaseerd, en niet op vierkante meters?

Voor grotere winkels lijkt het maximum van twee mensen nauwelijks rendabel. ‘Ik sprak een ondernemer met 2.400 vierkante meter aan gelijkvloerse winkel,’ zegt een woordvoerder van branchevereniging INRetail. ‘Dat is echt heel groot. Die mag dus maar twaalf klanten per uur ontvangen. Het was beter geweest als het aantal toegestane klanten was berekend per vierkante meter.’

Volgens de NKC-woordvoerder is de versoepeling bedoeld voor de kleinere bedrijven, voor wie click & collect geen oplossing biedt. ‘Niet voor de Ikea en de Bijenkorf.’ Daarnaast zou het op vierkante meter berekenen volgens hem weer anderen boos maken: ‘Als de regel een persoon per 30 vierkante meter zou zijn, is de winkelier met 29 vierkante meter niet blij.’

Word je na 10 minuten weer de winkel uit gezet?

Een winkelier moet per tijdslot minimaal 10 minuten rekenen. Daardoor zijn er minder contactmomenten tussen winkelende klanten. Een maximale tijd is er niet, dat ligt aan de tijdslots van de winkelier. Als je als winkelier maatpakken verkoopt en een uur de tijd wilt nemen, kan dat, stelt de NKC.

Voor Taam Karsdorp, die samen met Said Belhadj eigenaar is van de Utrechtse ontwerperswinkel Puha, is 10 minuten veel te kort. ‘Klanten moeten een rustig rondje kunnen lopen en even een praatje kunnen maken.’ De tijdslots zijn bij Puha minimaal een half uur, en voor wie kleding wil passen maakt Karsdorp graag een uur vrij.

Hoe reageren de ketens?

Veel ketens zijn nog aan het uitzoeken hoe ze dit gaan organiseren: het is voor iedereen nieuw. ‘Wij willen twee mensen tegelijk minimaal 10 minuten de tijd geven om te winkelen,’ zegt een woordvoerder van Action. ‘Dat betekent maximaal twaalf mensen per uur. Maar het kan ook een kwartier worden, met acht mensen per uur.’

Ook Hema is nog aan het puzzelen. ‘Het plan is heel anders dan we hadden verwacht’, zegt een woordvoerder. ‘Blijkbaar is dit als tussenoplossing nodig, maar we moeten nog kijken hoe we het vorm gaan geven.’ Blokker laat weten timeslots van 10 minuten in te voeren en voorziet bij het zogenaamde ‘Boek&Bezoek’ geen problemen in combinatie met click & collect. De Bijenkorf houdt de deuren voorlopig gesloten.

Wie gaan de nieuwe afspraken handhaven?

‘Na een jaar coronamaatregelen leert de ervaring dat ondernemers en klanten er verstandig mee omgaan’, zegt de NKC-zegsman. Volgens hem is er een goede band tussen winkeliers, gemeenten, en handhavers. ‘In de praktijk vindt iedereen vast zijn weg in de nieuwe maatregel en is handhaving niet nodig.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden