Hoe een baas de onrustige werknemer bindt

Een werkgever die investeert in de ontwikkeling van zijn werknemers maakt die ook aantrekkelijk voor de concurrent. Toch loont het.

null Beeld Claudie de Cleen
Beeld Claudie de Cleen

Werkgevers die veel in je investeren en jou daarmee interessanter maken voor de arbeidsmarkt, zorgen ervoor dat je blijft. Binden door loslaten, dat is de essentie van de employability paradox.

Op het LinkedInprofiel van Shiva Jibodh staat een hele waslijst aan certificaten van ict-cursussen. Op kosten van werkgever Call2 vergrootte Jibodh in de afgelopen jaren zijn employability, zijn vermogen om werk te verkrijgen en te behouden. 'Met de skills, certificaten en werkervaring die ik nu heb, zou ik vrij makkelijk ergens anders aan de slag kunnen en daar waarschijnlijk ook meer kunnen verdienen', zegt Jibodh. 'Maar voorlopig zit ik bij Call2 goed op mijn plaats, zij geven mij de ruimte en vrijheid om mezelf te ontwikkelen.'

Binden door loslaten

Ziehier de employability paradox in de praktijk: werkgevers die investeren in de ontwikkeling van hun personeel en hen zo tot een goede vangst op de arbeidsmarkt maken, zorgen er juist voor dat het personeel graag bij ze blijft werken. De term werd eind jaren negentig gemunt door Jeff Gaspersz en Marlies Ott in het boek Management van employability.

Waar mensen tot die tijd vaak levenslang voor een baas werkten, werd het toen steeds gangbaarder om geregeld van baan te wisselen. Werkgevers moesten dus beter gaan nadenken over manieren om personeel aan zich te binden. 'Binden door loslaten, door te investeren in hun employability, is er daar een van', betoogt Gaspersz, die anno 2015 als hoogleraar Innovatie aan Nyenrode Business Universiteit werkt.

Geen baangarantie

Zelfs met een contract voor onbepaalde tijd heb je anno 2015 geen baangarantie. Jeff Gaspersz, die in trainingen veel werknemers van grote organisaties ontmoet, bespeurt een toenemende onzekerheid onder personeel: 'De werknemer van nu moet met die onzekerheid leren omgaan. Eigenlijk zou je je daarom als zzp'er moeten opstellen en je baas moeten zien als opdrachtgever. Zijn bedrijf is er immers uiteindelijk ook niet om jou aan het werk te houden, maar om goede business te draaien. Wees je dus bewust van je potentieel en werk in trainingen die je volgt ook aan kwalificaties die mee te nemen zijn naar een eventuele volgende werkgever.'

Goed voor de buren

Ook kinderopvangorganisatie Kindergarden investeert veel in de ontwikkeling van haar personeel. 'Terwijl we ook weten dat de doorgroeimogelijkheden naar managementniveau bij onze platte organisatie beperkt zijn', zegt HR-director Hanneke Visser. 'Maar als mensen bij ons vertrekken om bij de buren aan de slag te gaan, dan is dat alleen maar goed voor de branche.'

Sinds de kinderopvangorganisatie meer is gaan investeren in de ontwikkeling en opleiding van personeel, is het verloop binnen de organisatie behoorlijk afgenomen, claimt Visser. En ook het aantal sollicitaties neemt toe. Dat het met de rest van de kinderopvangbranche niet goed gaat, terwijl Kindergarden wél groeit, draagt uiteraard ook bij aan de populariteit, erkent Visser. 'Maar ik zie hierin zeker ook de vruchten van onze aanpak, dat krijgen we ook terug uit medewerkerstevredenheidsonderzoek.'

Flexibele schil

Sinds Gaspersz en Ott de employability paradox bedachten, is er natuurlijk wel het een en ander veranderd. Nieuwe generaties zijn nog onrustiger en zullen waarschijnlijk nog weer meer verschillende werkgevers hebben in hun loopbaan dan de drie of vier die nu het gemiddelde vormen, vertelt Gaspersz. Daarnaast zijn werkgevers niet meer zo scheutig met vaste contracten als voorheen en wordt hun 'flexibele schil' steeds groter.

Ook in al deze veranderingen houdt de paradox echter stand. 'Werkgevers investeren nog steeds in de employability van hun personeel, om de beste mensen inderdaad aan zich te binden', zegt Gaspersz. 'Maar we zien wel dat het calculatiever wordt. Werkgevers verwachten dat een investering in een opleiding zich meteen uitbetaalt in betere inzetbaarheid. En werknemers kiezen hun opleiding en trainingen ook bewuster, waarbij het vergroten van hun kansen op de arbeidsmarkt een belangrijke afweging is.'

Jibodhs werkgever Call2 verwacht inderdaad van hem dat hij kennis opdoet die hij direct bij klanten kan inzetten. 'De ict-markt ontwikkelt zich razendsnel en om klanten optimaal te kunnen blijven bedienen, moet ik bepaalde trainingen wel doen. Dat maakt mij immers beter inzetbaar', zegt hij. 'Maar ik krijg ook ruimte om daarnaast trainingen te volgen waarmee ik niet-technische capaciteiten ontwikkel, zoals meedenken op tactisch en strategisch niveau. Daar heb ik natuurlijk ook wat aan bij een eventuele volgende stap in mijn carrière.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden