Hoe Coolblue de markt verovert

'Echte banen, dit zijn échte banen,' zegt directeur en medeoprichter Pieter Zwart van webwarenhuis Coolblue. De snelgroeiende onderneming (omzetgroei van ruim 50 procent naar 555 miljoen euro) wil komend jaar, geheel tegen de tijdsgeest van flexibilisering, minimaal duizend medewerkers in dienst nemen.

Coolblue wilt in 2016 met minstens duizend werknemers uitbreiden.Beeld anp

In 2015 nam het Rotterdamse bedrijf al een kleine 600 nieuwe medewerkers aan. Zwart zet het vooroordeel graag recht dat er over internetbedrijven bestaat, dat ze vooral banen verwoesten in de economie. In de winkelstraat verdwijnen er mogelijk banen bij oude formules als V&D en Manfield, maar digitale webwinkels scheppen juist weer nieuwe. Zo werken er bij Coolblue al zo'n 150 programmeurs, honderden logistiek medewerkers en klantenservicewerknemers.

Ook experimenteert Zwart met de digitale versie van de vroegere winkelbediende. Deze zogeheten 'reviewers' weten van alles over producten en maken recensies. Dit doen ze dan heel slim door een product niet op te dringen, maar er eerder instructievideo's van te maken die klanten helpen bij het maken van een keuze. Ze verlagen de drempel voor consumenten om bijvoorbeeld digitale spiegelreflexcamera's of hifi-apparatuur aan te schaffen. Die vinden dat sympathiek en komen daardoor vaker terug.

En de kandidaten die Coolblue aanneemt krijgen ook gewoon een contract. 'We azen niet op zzp'ers of interimmers, maar groeien via normale contracten.'

Enorme groei

Het Rotterdamse bedrijf is in 1999 door Zwart en zijn twee studiegenoten Paul de Jong en Bart Kuijpers opgericht als webwinkel voor mp3-spelers. Het begon in hun studentenkamer, nu is het een bedrijf van 1.500 medewerkers. Inmiddels hangen er meer dan driehonderd gespecialiseerde webpagina's onder het hoofdbedrijf Coolblue. Het zijn allemaal namen die de meeste consumenten zich niet kunnen herinneren na de bestelling, maar waar ze wel op uitkomen als ze in Google intypen waar ze naar op zoek zijn. Denk aan deelwebsites als wasdrogerstore.nl, tv.store.nl tot en met laptopshop.nl of de zaagmachineshop.nl. De ondernemers waren er heel snel bij steeds de beste domeinnamen op te eisen voor populaire producten. Binnen zo'n webshop bieden ze dan alle producten aan die er maar te bedenken zijn.

Tegelijkertijd haalt Zwart een 'truc' uit die nu tot een enorme groei leidt. Na eerst de zaadjes gezaaid te hebben is de ondernemer bezig al die verschillende domeinnamen onder een merk te voegen: Coolblue dus. 'Dat werpt vruchten af.' Bedrijven als Coolblue, die vroeger uit een versnippering van sites bestonden, voegen al die online schappen samen in een website. De bezoeker van zo'n deelpagina valt het vervolgens nauwelijks meer op hoe die de winkel binnen is gekomen, via een van de gespecialiseerde winkels of via de hoofdingang Coolblue.nl. Het concern groeit zodoende uit tot een online variant van het klassieke warenhuis dat vroeger heer en meester was in de winkelstraat.

Mond tot mond-reclame

Dit is een trend in online winkelen waar tevens het voormalige postorderbedrijf Wehkamp (tegenwoordig Wehkamp.nl), boeken-, witgoed en elektronicaverkopers Bol.com en Fonq.nl (onderdeel eigenaars Wehkamp.nl) op inzetten. Ze nemen op het internet de positie in die jaren van de wederopbouw in Nederland de grossiers en warenhuizen als de V&D innamen. De oude retailreuzen hebben het zwaar, de online tegenhangers, de pioniers van dit moment, groeien daarentegen als kool. Ze proberen een zelfde soort naam en gezag bij het winkelende publiek op te bouwen.

Het unieke is dat Zwart in tegenstelling tot zijn concurrenten juist lange tijd geen reclame maakte op tv, wat doorgaans eveneens voor internetbedrijven nog altijd de snelste weg is naar bekendheid onder het grote publiek. 'We groeien vooral door mond tot mond-reclame.'

Het bedrijf maakt er veel eerder een soort sport van de eerste te zijn met allerlei nieuwe bestelfuncties. In 2006 was dat betalen via iDeal, nu zijn dat zaken als 'voor 12 uur bestellen morgen in huis' of het vorig jaar ingevoerde 'zaterdag bestellen en op zondag al bezorgd'. Zwart: '14,8 procent van je leven speelt zich af op de rustdag, dit is een logisch moment voor consumenten met hun nieuwe product te willen spelen.'

De harde kern in het bedrijf zijn de softwareontwikkelaars die de ratrace om de snelste te zijn aanvoeren. Iets heel simpels als het doorvoeren van een bezorging op zondag vergt veel programmeerwerk. 'Als je elke week een nieuwe knop of functie op de site wil, heb je veel denkkracht nodig.'

Zwart verwacht dat verkopen hard zullen toenemen door smartphones en tablets. Waar consumenten tien jaar geleden nog twijfelden een wasmachine of hd-tv vanachter hun pc te aan te schaffen, bestellen ze nu met een paar 'swipes' producten van een duizenden euro's. 'De digitalisering gaat nu heel erg snel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden