Hoe Cloosterman van Rituals een wereldmerk heeft gemaakt

Rituals-oprichter Raymond Cloosterman: de Nederlandse James Bond

Raymond Cloosterman wil altijd winnen, van zijn concurrenten, met sport, met spelletjes. Zijn cosmeticahuis Rituals is het bestgroeiende Nederlandse bedrijf. Hij is vastbesloten een plek te veroveren tussen de grote wereldmerken Chanel en Dior.

Aan zelfvertrouwen geen gebrek. Toen hij met moeite zijn eerste winkel overeind hield, blufte hij al dat hij de wereld ging veroveren en op duizend winkels mikte. Raymond Cloosterman (52) richtte in 2000 het cosmeticahuis Rituals op. Hij is over de helft: ruim vijfhonderd winkels in 26 landen.

Rituals verkoopt luxe bad- en verzorgingsproducten, geurkaarsen, thee en vrijetijdskleding met een verhaal. Zoals samurai-scheercrème, genoemd naar het vroegere eliteleger van de Japanse keizer waarvan de krijgers zich ritueel schoren voordat zij ten strijde trokken.