Hoe boek je nu nog een goed vakantiehuis?

Wat kun je nu nog doen om een goed vakantiehuis in de wacht te slepen, zonder de hoofdprijs van het hoogseizoen te betalen? Het wordt een slag met internetmachines.

Beeld Peter van Hugten

In talloze Nederlandse huiskamers hing in januari al een blauwe gloed. Beelden van zee en zwembad op de computer verlichtten de gezichten van verstandige ouders. Zij wilden hun zomervakantiehuis op tijd reserveren. De beloning: ruime keuze en beschikbaarheid. En soms een vroegboekkorting.

Minder verstandige ouders klikken nu door de restjes heen. Ze jagen op een mazzeltje met een lastminute-aanbieding.

Wie is aangewezen op de schoolvakantie betaalt de hoofdprijs. Reisorganisaties rekenen de maanden juli en augustus tot die topperiode. De drie weken van 18 juli tot 7 augustus zijn het allerduurste, volgens vakantiesite waarschijntdezonwel. Een zomervakantie buiten deze drie topweken kan volgens de onlineboekingsbemiddelaar tot bijna de helft goedkoper zijn. Voorbeeld van prijsverval: een week in het roemruchte Chersonissos kost in week 3 van de zomervakantie 717 euro en in week 8 nog maar 400 euro.

Een andere vakantiesite, hometogo.nl, vergeleek de prijzen tussen lente en zomer. Daarbij werd gekeken naar 1,5 miljoen vakantieverblijven in 37 landen. De prijzen voor vakantieverblijven in Frankrijk zijn volgens hometogo in de zomer gemiddeld 34 procent hoger dan in de lente. Aan de kust of op Corsica kan de zomerpremie zelfs 80 procent zijn. In Spanje zijn de prijzen in de zomer 42 procent hoger dan in de lente, in Italië 35 procent. Het prijsverschil voor Nederlandse vakantiehuizen is 43 procent.

Een kwestie van vraag en aanbod, zegt Gerard Gielen, docent aan de hogeschool voor toerisme (NHTV) in Breda, specialist omzetoptimalisatie in de reisbranche. 'Als je gevangen zit in de schoolvakanties, moet je bijna wel vroeg boeken. Je wordt dan wel vaak beloond met een vroegboekkorting. Ben je te laat, dan kun je wachten of er een leuke lastminute op de markt komt, bijvoorbeeld door een afzegging.'

Toegenomen transparantie

De vroegboekkorting is een product van de toegenomen transparantie van het vakantieaanbod op internet, zegt Gielen. 'Het is een spel tussen reisorganisatie en consument. Dat spel speelt zich voor een groot deel af op het web. De calculerende consument kreeg een steeds beter zicht op de markt, maar bedrijven weren zich steeds slimmer. Dat doen ze bijvoorbeeld met subtiele prijsaanpassingen. Ze volgen precies wie op hun website komt en hoe vaak op welke bestemmingen klikt. Zien ze dat iemand al een paar keer heeft gekeken naar een bepaalde bestemming, dan voeren ze onmiddellijk een prijsverhoging door.'

Het verhuren van vakantieverblijven lijkt op het handelen op de aandelenbeurs, vindt Gielen, die eerder marketingmanager was bij Centre Parcs. 'Neem een vakantiehuis in Nederland. De prijs daarvan kan van dag tot dag verschillen. Op een regenachtige dag kun je minder vragen; de consument zal dan minder vertrouwen hebben in een mooie zomer in eigen land. Schijnt de zon, dan kan de prijs naar boven worden bijgesteld. Het is een raar psychologisch spel. Dat geldt nu voor reizen naar Turkije en Griekenland. Door de vluchtelingencrisis aarzelen vakantiegangers. Dat zie je terug in de prijzen.'

Bij de verhuur van vakantieverblijven worden technieken overgenomen van lowbudgetvliegmaatschappijen als Ryanair, zegt Gielen. 'Koop je een ticket bij Ryanair, dan betaal je meer voor het meenemen van extra bagage of een stoelreservering. Nu kleden ook steeds meer hotels en vakantiehuizen hun prijzen uit tot de basis. Je betaalt dan extra voor een zwembadpasje of gebruik van het beddengoed. Zo blijft de aanbiedingsprijs op internet laag.'

Om de prijzen op peil te houden, althans in het openbaar, wordt ook wel gewerkt met verborgen aanbiedingen. Gielen: 'Bijvoorbeeld via een website als srprs.me. De gebruikers boeken er een reis naar een onbekende bestemming. Reisorganisaties kunnen daar hun lastminutes kwijt zonder dat de prijskortingen zichtbaar worden op internet.'

Wederverkopers omzeilen

Gielen zegt dat de echte korting in lastminutes is te behalen door de grote wederverkopers op internet te omzeilen. 'Die organisaties werken met een marge van 10 tot 20 procent. Daar zullen ze weinig op willen of kunnen bezuinigen. Weet je door te dringen tot de eigenaar van een accommodatie, dan is er veel meer mogelijk. Hij heeft doorgaans lage variabele kosten. Aan water, elektriciteit en schoonmaak zal hij niet veel kwijt zijn. Als hij zijn huis tegen een lagere prijs toch nog kan verhuren, dan is dat pure winst.'

Bij vakantiehuisbemiddelaar Belvilla houdt woordvoerster Ellen Oude Grotebevelsborg vast aan het advies om vroeg te boeken. 'Maar een lastminute kan nog steeds heel aantrekkelijk zijn, met kortingen van 10 tot 20 procent. Dat kan honderden euro's schelen. Een andere optie is om je niet vast te pinnen op een bepaalde regio. Niet iedereen kan tegelijkertijd naar de Côte d'Azur.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.