Hoe ABN Amro met de betaalring ING probeert in te halen

ING liep in Nederland altijd voorop met hippe, nieuwe betaalmethoden. Maar donderdag kwam ABN Amro ineens met een primeur: 'pinnen' met een smartring. Heeft ABN de achtervolging ingezet?

Beeld Kerv

Klanten van ABN Amro kunnen misschien nog dit jaar betalen met de ring om hun vinger. Zij moeten dan wel een smartring van het Britse bedrijf Kerv kopen. Als ze die omdoen, kunnen ze hun pinpas voortaan thuislaten. Handig voor mensen die hun portemonnee niet bij zich kunnen dragen. Hardlopers bijvoorbeeld, of festivalbezoekers. Of zwemmers, want de ring is naast krasbestendig ook waterdicht.

Pinnen met een smartring is simpel: wie de ring dicht bij de betaalautomaat houdt hoort 'bliep' en heeft betaald. Om er zeker van te zijn dat de ring goed werkt, wordt het sieraad door ABN-medewerkers getest voordat klanten er een kunnen bestellen.

Het Britse Kerv verkoopt de smartring in eigen land voor 100 pond (113 euro), maar wat ABN-klanten er straks voor moeten betalen is nog niet duidelijk. De slimme ring heeft een NFC-chip, zo een die ook in pinpassen zit. Ontwerpers plaatsen chips met deze Near Field Communication-technologie tegenwoordig in allerhande objecten, van apparaten tot kledingstukken.

Het persbericht over de ring in pinpasvorm is de zoveelste aankondiging op het gebied van fintech, de kruisbestuiving tussen financiële diensten en technologie. Dat verzekeraars en banken massaal fintech omarmen is bekend, maar op het gebied van digitalisering liep ING altijd ver op de troepen van de concurrentie vooruit.

(De tekst gaat verder onder de video.)

Juni 2013: ING-klanten met een Apple-apparaat kunnen met hun vingerafdruk betalingen goedkeuren.

Met de smartring claimt nu ABN als eerste Nederlandse bank een nieuwe, hippe betaalmethode. De bank beweert dat het om een wereldprimeur gaat (voor banken dan). Sommige buitenlandse banken ontwikkelen ook sieraden om mee te betalen, maar deze horloges, armbanden en ringen zijn aan creditcards of oplaadbare saldo's gekoppeld. De smartring van ABN schrijft de betaling af van de persoonlijke bankrekening.

Dat haantje de voorste dit keer niet ING heet, geeft te denken. Is ABN bezig met een inhaalslag op de grotere concurrent? 'ING heeft het onderwerp digitalisering onmiskenbaar geclaimd', zegt Daan Dijkhuizen, directeur van fintech-softwarebedrijf Topicus. 'Dat zie je aan hun steengoede mobiele app en aan het inloggen met vingerafdruk.'

Terwijl ING vooral voor samenwerking met externe partners kiest, doet ABN Amro veel intern, stelt Dijkhuizen. 'ABN sluit ook wel allianties, maar doet veel meer met de hipsterbedrijfjes die op hun eigen hoofdkantoor op de Amsterdam Zuidas zitten. Die fintech-bedrijfjes bezetten daar zelfs een hele afdeling.' Zodra een start-up uit deze 'fintech-kraamkamer' succes heeft, zegt de softwaredirecteur, investeert ABN Amro erin. 'Je merkt dat ze zo hun achterstand inlopen. Hun nieuwste app is een soort huishoudboekje, iets dat bij andere banken altijd mislukte. Maar hun app krijgt hoge beoordelingen.'

Maart 2015: ING begint met uitgifte van NFC-betaalpassen, waarmee klanten contactloos kunnen betalen. Beeld anp

Het smartring-avontuur van ABN Amro lijkt de volgende stap in die inhaalrace, hoewel de futuristische zakenpartner van de bank niet op elk vlak even gelikt en professioneel overkomt. Zo is de site van Kerv donderdagmiddag al anderhalve dag onbereikbaar wegens 'systeemonderhoud'. Particulieren die de ring al hebben besteld zijn ook al niet onverdeeld juichend. Tot overmaat van ramp is Kerv ook nog verwikkeld in een juridisch gevecht over de intellectuele-eigendomsrechten van de technologie en heeft het bedrijf schijnbaar zijn klantencommunicatie niet op orde. Online melden tientallen klanten melden dat ze sinds januari geen contact meer krijgen met het bedrijf.

ABN Amro weet dat er problemen zijn met de website van Kerv, maar zegt niet op de hoogte te zijn van de 'radiostilte'. 'We zitten natuurlijk nog in de testfase, maar voor ons is communicatie heel belangrijk', zegt een woordvoerder. 'Als er iets mis is met de ring, moeten onze klanten ergens terechtkunnen met hun klachten. Hier gaan we dus zeker naar kijken.'

Januari 2016: ING komt met Twyp, waarmee geld overgemaakt kan worden naar Whatsapp- en SMS-contacten.

Volgens softwaredirecteur Dijkhuizen komen 'prenatale aankondigingen' in de wedloop om fintech vaker voor. 'In dit wereldje is iedereen constant naar elkaar aan het loeren: wie is waar mee bezig? Natuurlijk worden er in al dat enthousiasme soms te vroeg bepaalde aankondigingen gedaan, of beloften die niet standhouden.' Toch moeten plannen die in eerste instantie te ambitieus lijken, ook serieus worden genomen, waarschuwt Dijkhuizen: 'Stel dat zo'n prenataal initiatief later de nieuwe iPhone of Uber wordt.'

Dat banken elkaar op fintech-gebied de loef willen afsteken is niet gek, zegt Gijs Boudewijn, directeur van Betaalvereniging Nederland. 'Banken zijn bezig met een innovatiegolf. Dat zie je ook aan nieuwkomers als Knab en Bunq. Ze moeten ook wel, want in januari gaat de nieuwe Europese Betaalrichtlijn in. En dan mogen andere partijen - ook moderne, hippe fintechbedrijfjes dus - ineens ook overboekingen doen.'

Of fintech-plannen als de smartring van ABN Amro levensvatbaar zijn, maakt volgens Boudewijn weinig uit. 'Een start-up mag binnen drie weken failliet zijn, maar van banken verwachten we dat elk nieuw project ook slaagt. Natuurlijk: het geld van de klanten mag nooit in gevaar komen. Maar banken wordt altijd een ouderwetse, starre houding verweten. Dat ze die nu loslaten, moeten we volgens mij vooral aanmoedigen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden