Hipsterbaard helpt kappersbranche uit de crisis

Voor het tweede jaar op rij geven consumenten weer meer geld uit aan knippen, föhnen, verven, epileren, pedicures en andere kappers- en schoonheidsbehandelingen. Consumenten gaan vaker naar de kapper en schoonheidsspecialiste en kiezen voor duurdere behandelingen.

Schorem Haarsnijder en Barbier in Rotterdam. Beeld ANP

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag presenteert.

Jarenlang daalde de omzet in de sector, maar sinds 2014 veert die op, volgens het CBS. De omzet steeg vorig jaar met meer dan 4 procent tot ruim 2,1 miljard euro. Dat is de grootste omzettoename sinds 2007, het jaar voor het begin van de economische crisis.

Eenmanssalons

Opvallend is dat de branche ondanks toegenomen concurrentie tevens meer geld onderaan de streep overhoudt. Het CBS verklaart de winstgroei uit de toename van het aantal eenmanssalons in de afgelopen jaren. Grote kappers- en schoonheidsketens legden het loodje, kleine zakens en zzp'ers doken in het gat.

De minibedrijven hebben doorgaans lagere kosten. 'Eigenaren van deze kleine bedrijven staan vaak zelf niet op de loonlijst, maar halen hun inkomen uit de winst die het bedrijfje maakt', zegt het CBS.

Daarnaast duiken ze in niches. Een goed voorbeeld zijn barbiers die geld verdienen aan het 'onderhoud' van hipsterbaarden.

Waren er begin 2010 nog 35 duizend eenmanszaken, eind 2014 lag dat aantal op ruim 44 duizend.

Crisis

Het totaal aantal ondernemingen groeide in dezelfde periode met bijna een kwart naar zo'n 52 duizend.

De crisis heeft weinig veranderd aan de samenstelling van de beroepsgroep. Vorig jaar waren er een kleine 80 duizend kappers en schoonheidsspecialisten werkzaam in Nederland. Het merendeel is nog steeds vrouw, slechts één op de tien is man.

In 2014 - het meest actuele winstjaar van het CBS - boekten alle kappers- en schoonheidszaken ruim 640 miljoen euro winst. In de drie jaren daarvoor lag de winst aanzienlijk lager.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden