Rubriek Van het kastje naar de muur

‘HG doet wat het belooft’, maar misschien doet het iets te veel...

Een schoonmaakmiddel van HG veroorzaakt een vlek op het ‘steenachtige’ keukenblad van Christiaan Terwal. Hij wijt het aan de gebruiksaanwijzing, maar daar gaat HG niet in mee.

HG kalkweg schuimspray. Beeld RV

‘HG doet wat het belooft en zelfs meer.’ Met deze licht cryptische zinspeling op de reclameslogan van reinigingsmiddelenproducent HG, vraagt Christiaan Terwal aandacht voor een vlek op zijn aanrechtblad.

Die vlek, ‘ter grootte van een A4’tje’ op het blad van ‘steenachtig materiaal’, is op zich niet zo’n gigantisch probleem, mailt Terwal. ‘De schade is klein en het meningsverschil niet heel opvallend.’

Het gaat Terwal vooral om de ‘aardige taaldiscussie’ over de gebruiksaanwijzing van het schoonmaakgoedje, die is ontstaan nadat hij zijn klacht kenbaar maakte bij de klantenservice van HG.

Precies zoals het etiket van ‘HG oven, grill & barbecuereiniger’ beloofde, werd het grillrooster schoon. Dat het reinigingsmiddel ook zijn aanrecht zou aantasten, had Terwal niet verwacht. ‘Het etiket waarschuwt ervoor het schoonmaakmiddel niet in contact te laten komen met bijvoorbeeld houten en kunststof aanrechtbladen. Over stenen aanrechten zegt het niets.’

Terwal dient een klacht in bij HG en verzoekt het bedrijf een middel aan te dragen dat het nieuwe euvel kan oplossen. Dat heeft HG niet, al zegt de klantenservice dat de kleur ‘in de loop van de tijd wel enigszins zal herstellen’.

HG attendeert hem bovendien op de productwaarschuwing op het etiket. Terwal mailt terug dat hij de waarschuwing incompleet vindt. ‘Ik heb een aanrecht van steencomposiet’. De oplossing vindt Terwal bij de leverancier van het aanrecht. Die raadt hem twee producten aan van een in steen gespecialiseerd reinigingsmiddelenbedrijf. Het kost Terwal ‘twee avonden zwoegen’ en 46,83 euro. Die kosten vraagt hij terug aan HG.

HG wijst zijn eis van de hand, omdat het bedrijf naar eigen zeggen ‘onmogelijk kan waarschuwen voor alle typen ondergronden’. Volgens Terwal is juist dat de reden dat HG had moeten waarschuwen voor ‘alle soorten aanrechtbladen’.

Verweer

Als het gaat om toegespitste reinigingsmiddelen is HG marktleider van de Benelux, schrijft content manager John Zentveld. ‘Het is voor ons dus een absolute must dat de producten doen wat op het etiket staat.’

Het bedrijf bedient naar eigen zeggen miljoenen consumenten, dus natuurlijk komen er ook klachten binnen. Maar, schrijft Zentveld, ‘klachten zijn in vrijwel alle gevallen terug te voeren op het slecht lezen en niet opvolgen van de gebruiksaanwijzing of op onvoldoende kennis van het oppervlak dat men wil behandelen’. Zo ook nu, meent Zentveld. Want de ‘toplaag van een composiet aanrechtblad is gemaakt van een mengsel van hars en steengruis, en is dus voor het grootste gedeelte kunststof’. HG vindt de gebruiksaanwijzing dus duidelijk genoeg.

Terwal blijft erbij dat het woord kunststof verwarrend is. ‘Ik denk daarbij aan aanrechtbladen met plastic fineer.’ Dat zijn aanrecht van kunststof is omdat er hars in is verwerkt, vindt Terwal ‘een gezochte redenering’.

HG is het desgevraagd niet te doen om de discussie te winnen. Zentveld belooft de gebruiksaanwijzing te bespreken in de vergadering, maar blijft bij zijn standpunt. ‘Composiet is het meest gebruikte aanrechtblad, we verkopen tienduizenden flessen grillreiniger op jaarbasis en deze klacht hebben we nog nooit gehad.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.