Het wordt geen revolutionaire AutoRai dit jaar

Na jaren afwezigheid begint morgen weer de AutoRAI. Geen revolutionair nieuws; het gaat om facelifts, nog zuiniger motoren en exotische exemplaren. De Volkskrant signaleert wat zaken die in Amsterdam onderbelicht blijven.

Toyota Mirai.Beeld -

We kunnen niet beweren dat duurzaamheid geen rol speelt op de AutoRAI. Downsizing, hybride, elektrisch, waterstof - alle efficiëntere voortstuwingsvarianten zullen breed worden uitgemeten. Want lage bijtelling, dus kassa en goed voor het imago bovendien. De auto-industrie pakt er groots mee uit.


Maar het grotere plaatje wordt hier niet geschetst. Wat betekenen deze veranderingen voor de mobiliteit op langere termijn? Hoe gaan we al dat waterstof produceren? Uit welke bron? Uit aardgas of vooral elektriciteit? En gaan we waterstof produceren op plekken waar we het gas uit de grond halen, in de woestijnen in het Midden-Oosten, zodat de vrijgekomen kooldioxide ter plekke meteen ondergronds kunnen opslaan?

Wél te zien op de AutoRAI, een kleine greep:

In Amsterdam spreken ze graag van wereldprimeurs, maar echt groot nieuws is er dit jaar helaas niet.

- Een nieuwe variant van de Opel Adam Rocks S, een extra snelle (150 pk) versie van het kleintje dat de strijd moest aanbinden met Fiats 500. Verder laat Opel het nieuwe ruimtewagentje Karl zien.

- Peugeot presenteert de 308 SW Blue HDI 120, die in de 14-procentsbijtelling valt en daardoor een geheid verkoopsucces wordt.

- Elders al gezien, maar voor het eerst op het Europese continent: de nieuwe Cadillac Escalade en de McLaren 570S sportwagen.

- Liefhebbers van klassieke auto's kunnen terecht bij de AutoRAI Klassiek. Daar staat onder meer een Mercedes-Benz 300 SL Gullwing uit 1955.

- DS Automobiles van Citroën toont alle auto's van dit nieuwe luxemerk, dat 'avant-gardistische luxe uit Parijs en pionierend raffinement' tot zijn kernwaarden rekent. Naast een klassieke DS is op de stand ook concept car Numéro 9 te zien.

- Skoda's veel-voor-weinig-zakenauto, de Superb, is vernieuwd. In Amsterdam wordt hij gepresenteerd.

- Ford presenteert de voor Nederland nieuwe C-MAX, S-MAX, het nieuwe model Edge en de snelle Focus RS. Maar de liefhebbers komen voor brutekracht Mustang.

- Renault laat onder andere de min of meer nieuwe Espace zien, die tot veler spijt nog maar weinig weg heeft van zijn voorgangers.

- Toyota laat voor het eerst in Nederland de Toyota Mirai zien, een futuristisch gelijnde waterstofauto, die voorlopig overigens nog niet te koop zal zijn in Nederland.

- Het Britse automerk Aston Martin toont hier voor het eerst de DP-100, een eenmalig geproduceerde auto die is gebaseerd op een auto uit racegame Gran Turismo 6.

- Wie geen zin heeft een parkeerplek te zoeken rond de RAI, kan ook naar het Duitse Essen reizen, waar tot zondag de Techno-Classica wordt gehouden. Op deze beurs, die meer in het teken staat van oldtimers en onderdelen, werken fabrikanten met thema's. Opel toont zijn coupés en BMW 'youngtimers' (klassiekers in wording).

En wie missen we?

90 procent van de grote merken staat op de autotentoonsteling, en dat betekent dat er iemand ontbreekt:

Fiat (en laten we daarbij vooral Jeep, Chrysler en Alfa Romeo niet vergeten; het Fiat-concern heet tegenwoordig FCA (waarbij de A voor Automobiles staat, niet voor Alfa). Het bedrijf, zegt woordvoerder Mirco Rácz, kan 'op dit moment in de ontwikkeling van de merken' niet uit de voeten met de eenheidsworst die de RAI-directie heeft aangericht. 'Wij vragen ook onze dealers om elk merk uit het concern op een eigen manier te presenteren. Dan willen we dat ook op de RAI kunnen uitstralen. Nu dat niet kan, doen we niet mee.' Op deze alternatieve AutoRAI van Blik presenteert FCA daarom de nieuwe Jeep Renegade (vanaf 22.990euro), een guitig SUV'tje, dat prima de weg zou weten in Legoland of Playmobil-land. Fiat rijdt de 500X (vanaf 19.995euro) op het podium, de charmante mini-SUV die uiterlijk de familietrekjes van de wedergeboren oer-500 heeft maar qua botstructuur treffend lijkt op eerdergenoemde Jeep. Absolute publiekslieveling is trouwens de Alfa Romeo 4C Spider (vanaf 81.550euro): het aaibare open 240 pk-racewagentje dat zo uit een stripverhaal lijkt weggereden.

Kan ik trouwens straks zelf mijn waterstof maken, met behulp van zonnepanelen op het dak? Of is het toch handiger voor een accu-auto te sparen, omdat de energieomzetting van zon naar accustroom veel efficiënter is? Wat gaan steden doen in de strijd tegen fijnstof en doe ik er wel verstandig aan nu een tweedehandsdieselauto te kopen als ik straks geen enkele binnenstad meer in mag?

Vragen die ver afstaan van het populaire 'autogevoel', maar wel degelijk leven onder automobilisten.

Het antwoord hierop zul je op de AutoRAI met een lampje moeten zoeken.

AutoRAI: vrijdag 17/4 t/m zondag 26/4 in Amsterdam RAI. Toegang: 18 euro aan de kassa, 14,50 euro in voorverkoop online. Kinderen t/m 14 jaar gratis.

1 op 800 Studenten van Technische Universiteit Eindhoven presenteren 's werelds eerste modulaire auto. Deze Nova is een elektrische driepersoonsauto. De bezitter kan zelf de grootte aanpassen en kiezen hoeveel accu's hij wil meenemen voor een bepaalde rit. Dat levert gewichtsbesparing op die weer leidt tot een laag energieverbruik. Omgerekend naar benzine zou de Nova 1 op 800 moeten kunnen halen. KADERSTUK U heeft straks geen auto meer Of het een nachtmerrie is voor de auto-industrie of juist een uitdaging, weet niemand. Maar de kans bestaat dat u over een aantal jaar helemaal geen auto meer zult kopen. De trend dient zich voorzichtig aan met autodeelsystemen als Car2Go, waarbij de gebruiker met een app een auto in de buurt opspoort en hiermee de stad in rijdt, om overal gratis te kunnen parkeren. Nu alleen nog in Amsterdam, maar er komen er vast meer de komende tijd. Als er dan ook nog vijfpersoons elektrische auto's komen en er een stedelijk netwerk ontstaat, hop je met het gezin elektrisch van stad naar stad. Dan zal de behoefte aan een eigen auto een stuk kleiner worden. Helemaal als over een paar jaar (zegt Google, nog wel even zien) de zelfrijdende auto de weg op komt. Dan app je gewoon je eigen auto, die even later komt voorrijden en die je volautomatisch aflevert op de plaats van bestemming. Vooralsnog zijn de stapjes wat kleiner: de kans is groter dat uw nieuwe auto straks deelauto heet. Er is al een vereniging voor gedeeld autogebruik, er is een handvol bedrijven die u helpen bij het lenen van de auto van de overburen (of bij het verhuren aan straatgenoten), Centraal Beheer heeft al een speciale uitleenverzekering en ten slotte kunnen 4 miljoen Wegenwachtleden het mis hebben? doet de ANWB een proef met deelauto's in een aantal Nederlandse wijken. Wat dat allemaal betekent voor de autoverkopen, daar willen de meeste fabrikanten niet aan denken. Of: ze denken er wel aan, maar praten er liever niet te veel over. Zeker niet op de RAI.

Mercedes-Benz 300 SL GullwingBeeld -
Citroën DS concept Numéro 9.Beeld -
Skoda Superb.Beeld -
Renault Espace.Beeld -

De snelweg van de toekomst

Tussen Rotterdam en Wenen wordt gebouwd aan een nieuwe snelweg. Een belangrijke verkeersader moet het worden, volgend jaar gaat-ie open. Opvallend: je ziet geen ronkende drag­lines op de bouwplaats. Shovels of heimachines zijn in geen velden of wegen te ontdekken. Asfaltfabrieken en tijdelijke cementinstallaties? None.

De weg die volgend jaar opengaat, ligt er allang.

Deze nieuwe snelweg, in ambtenarenjargon Cooperative ITS Corridor genaamd, is misschien wel de eerste echte elektronische snelweg ter wereld. Hij communiceert met auto's die passeren. Dat doen snelwegen al lang. Met borden, met belijning, met zogenoemde drips.

Maar de snelweg van de toekomst gaat ook online communiceren. Niet langer bewegwijzering via de blauwwitte borden boven de snelweg, maar persoonlijk en op maat via bijvoorbeeld de navigatie in de auto.
De voertuigen die over deze snelweg rijden, zullen ook met elkaar gaan praten. Vanaf volgend jaar moeten alle nieuwe auto's worden voorzien van wifi-p. Dat is draadloos internet zoals thuis en op kantoor gebruikt wordt, maar dan toegespitst op verkeer. Een ongelooflijk ingewikkelde operatie. Want in heel Europa - liefst wereldwijd - moeten auto's met elkaar kunnen communiceren. En er moeten standaarden komen, internationaal afspraken worden gemaakt over het uitwisselen van data.

Daarom wordt eerst dit proefvlak aangelegd. Met enkele eenvoudige toepassingen, zoals onlinemeldingen van wegwerkzaamheden. Voor Nederland is dat van minder belang, maar in Duitsland hangen nauwelijks elektronische waarschuwingsborden boven de weg, waardoor het verkeer minder goed gewaarschuwd kan worden. Het leidt er tot veel aanrijdingen met werkauto's, vaak op hoge snelheid. De nieuwe weg kan straks auto's waarschuwen. En auto's waarschuwen elkaar als een file ontstaat.

Volgend jaar begint de eerste proef en Nederland vervult een belangrijke rol bij de 'aanleg'. De komende jaren zullen de diensten worden uitgebreid. Het toekomstperspectief? Een zelfbewuste snelweg die gebruikers ongemerkt de meest efficiënte routes voorschotelt. Misschien zelfs zo efficiënt dat files er flink door zullen afnemen, hopen de bedenkers. Maar dat weten we pas over een jaar of tien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden