Het succesverhaal van bouwbedrijf VolkerWessels

VolkerWessels keert terug op het Damrak. De bouwer zeilde beter door de crisisjaren dan andere grote bouwbedrijven, zoals BAM. Waaraan dankt het bedrijf dit relatieve succes?

Het project MorgenWonen van VolkerWessels.

De beursgang van VolkerWessels kan de familie Wessels, die alle aandelen bezit, tot wel 800 miljoen euro opleveren, schatten anonieme bronnen van The Financial Times. Dat is dan nog slechts de opbrengst van een uitgifte van 30 tot 40 procent van de aandelen. De totale waarde van de onderneming zou 2 miljard euro bedragen. Uiteindelijk wil de familie de meerderheid van de aandelen verkopen.

Het succes dankt VolkerWessels volgens bestuursvoorzitter Jan de Ruiter aan een focus op kleinere projecten van enkele tot tientallen miljoenen, 'dicht bij de klant'. Viervijfde van de omzet komt daarvandaan. Zo bleven de individuele dochterbedrijven, elk met een eigen directie, in magere jaren aan de slag. De Ruiter: 'In die decentrale aanpak zie je het dna van Dik Wessels. Hij denkt in ondernemen, niet in bedrijfsstructuren.'

Crisisbestendig

VolkerWessels kende de laatste jaren ook geen spectaculaire tegenvallers, zoals Heijmans en Ballast Nedam. Scherp inschrijven bleek voor deze concurrenten van VolkerWessels een riskante strategie. Ballast Nedam leed miljoenenverliezen op tegenvallers in onder meer een snelwegproject. De redding moest komen van een overname, door de Turkse bouwer Renaissance. VolkerWessels bleef op één jaar na steeds winstgevend.

Het spreiden van activiteiten droeg bij aan de crisisbestendigheid. VolkerWessels bouwt woningen (zoals De Calypso in Rotterdam, met 407 appartementen) en bedrijfsgebouwen (The Edge aan de Zuidas), maar legt ook wegen aan (zoals de Haak om Leeuwarden) en spoorverbindingen (zoals een lightrail in het Britse Manchester). Ook bouwt het bedrijf aan de nieuwe sluis bij IJmuiden en mocht een groot deel van de technische installaties aanleggen in het verbouwde Rijksmuseum. Tegelijk kan VolkerWessels leunen op de vaste inkomsten van langjarige onderhoudscontracten, zoals die van de Zeeuwse Deltawerken.

Dik WesselsBeeld Martin Dijkstra / Lumen

Profiel Dik Wessels

De op een na rijkste Nederlander brengt zijn bouwbedrijf naar de beurs. Dik Wessels maakte de onderneming groot, maar hij begon op zijn 14de gewoon bij zijn vader (+).

Pijnlijk verlies

'We zoeken aandeelhouders die het bedrijf begrijpen, die doorzien dat het gaat om de lange termijn en niet om de kwartaalcijfers', zegt bestuursvoorzitter De Ruiter. Er is al gesproken met beleggers in de VS en Groot-Brittannië, nu volgt het Europese vasteland. VolkerWessels boekte vorig jaar 5,5 miljard omzet en een nettowinst van ruim 100 miljoen.

Vooral buitenlandse concurrenten doen pijn. Internationale beleggers zullen VolkerWessels voor de beursgang ook vergelijken met het grote Amerikaanse Fluor (omzet 19 miljard) en het Duitse Hochtief (26 miljard). Die twee bedrijven (in combinatie met het Nederlandse Heijmans) versloegen VolkerWessels (met BAM) onlangs bij de aanbesteding van de aanleg van het Zuidasdok. Een pijnlijk verlies, want voor de aanpak van ringweg A10 bij het Amsterdamse zakendistrict mogen de aannemers 990 miljoen euro in rekening brengen.

Fluor en Hochtief zijn ook concurrent bij een andere klus; de aanleg van snelweg A16 in Rotterdam. Dergelijke grote projecten met grote risico's zijn steeds vaker prooi voor aannemerscombinaties met buitenlandse deelnemers. De diepe zakken van internationale bouwreuzen bieden daarbij grote voordelen.

Aan rekenkracht zal het de komende jaren niet liggen bij VolkerWessels. Oud-ABN-bankier Jan de Ruiter is benoemd tot bestuursvoorzitter, ex-ING-topman Jan Hommen tot president-commissaris. Het bedrijf wordt geen speeltje van bankiers, belooft De Ruiter: 'Na de beursgang gaat het gewoon weer om bouwen.'

Drie beeldbepalende bouwprojecten van VolkerWessels

Morgenwonen (foto boven)

In tien dagen van een kaal fundament naar een 'woonklaar', energieneutraal huis, dat belooft het project 'MorgenWonen' van VolkerWessels. Het huis wordt in een fabriek in delen klaargemaakt en op de bouwplaats in elkaar gezet. De blokkendoos is in één dag wind- en waterdicht en kan negen dagen later worden betrokken.

Zeesluis IJmuiden

VolkerWessels bouwt in een samenwerkingsverband met Koninklijke BAM Groep aan de nieuwe zeesluis van IJmuiden, 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Zo moeten méér en grotere schepen de haven van Amsterdam kunnen bereiken. De havenpoort moet eind 2019 klaar zijn. Met de klus is 350 miljoen gemoeid.

Duurzaam kantoor The Edge

Aan de Amsterdamse Zuidas bouwde VolkerWessels The Edge, voor de accountants van Deloitte en de advocaten van AKD. De bouw kostte 89 miljoen euro. Al voor oplevering (2014) werd het als Outstanding gecertificeerde gebouw door eigenaar OVG Real Estate voor 200 miljoen doorverkocht aan een Duitse belegger.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden