Het overnamecircus raakt over zijn toeren

Overnames buitelen over elkaar heen. Maar de overvloed aan 'goedkoop geld' vergroot de kans op verkeerde keuzen en leidt tot overwaardering van bedrijven.

De voormalig CEO van AOL, Steve Chase en de voorzitter van Time Warner, Gerard Levin schudden de hand bij de fusie van de twee bedrijven in 2000. Het Amerikaanse telecombedrijf Verizon wil AOL overnemen voor bijna 4 miljard euro.Beeld ap

Maandag overnamedag, luidt het credo in de financiële wereld, maar tegenwoordig is het bijna elke dag raak met de miljardendeals. Zo werd dinsdag bekend dat het Amerikaanse telecombedrijf Verizon internetaanbieder AOL wil overnemen voor bijna 4 miljard euro, dat het beroemde Britse Wedgwood-servies in Finse handen komt en dat het Nederlandse glasvezelbedrijf Eurofiber voor 875 miljoen euro wordt verkocht aan een Frans bedrijf. En dat nadat maandag al Ahold en Delhaize hun fusiegesprekken bevestigden en de Amerikaanse farmareus Pfizer meer dan een half miljard euro over bleek te hebben voor het Nederlandse biotechbedrijf AM Pharma.

Spectaculair, al die overnames, heel profijtelijk vaak ook voor de adviseurs, juristen, zakenbanken (en topmanagers) die eraan meewerken, maar intussen groeien de zorgen of het overnamecircus niet over zijn toeren raakt. De belangrijkste oorzaak van het ombehagen: de overvloed aan goedkoop geld. Daardoor neemt het risico van verkeerde keuzen toe, waarschuwde de baas van het Britse farmaciebedrijf GlaxoSmithKline (GSK) dinsdag in de Financial Times. Sir Andrew Witty zet ook vraagtekens bij de bedragen die worden betaald. Die zijn soms 'opgerekt', aldus de topman. Vorige week werd in de VS bij een miljardenovername voor een zeldzameziektebedrijf meer dan het dubbele van de huidige beurskoers betaald. 'We laten ons niet meesleuren in de gedachtengang dat we alles kunnen doen alleen omdat geld zo goedkoop is', aldus de baas van GSK, die een voorzichtige vergelijking trekt met de beginjaren van dit millennium, toen ook elk wetenschappelijk nieuwtje tot grote opwinding - en bedragen - leidde.

'Eten of gegeten worden'

Ook de beleggersvereniging VEB laat weten 'enige zorgen' te hebben, omdat 'er bij bedrijven zo'n mantra bestaat over eten of gegeten worden'. 'Het is de gebruikelijke riedel dat iedereen het overnamecircus meespeelt totdat de muziek stopt', zegt VEB-econoom David Tomic. 'Hopelijk hebben ze van het verleden geleerd dat de realiteitszin moet blijven prevaleren.'

Ook volgens Tomic is de lage rente de drijvende kracht.'Het laatste wat veel bedrijven lijken te willen, is de interesse opwekken van hedgefondsen die het goedkope geld aan het werk willen zetten.' Om te voorkomen dat ze private equity aan de deur krijgen, op zoek naar winstgevende deals nu de rente bijna nul is, gaan bedrijven soms zelf maar op het overnamepad. Helemaal nu hun kassen geregeld uitpuilen met miljarden, waarvoor ze zelf geen goede bestemming weten. 'Maar cashgeld inzetten voor overnames leidt ook niet zelden tot onbezonnen en waardevernietigende avonturen', waarschuwt Tomic.

Uit onderzoek blijkt dat, afhankelijk van de sector, 65 tot 85 procent van de overnames mislukt, in de zin dat het nieuwe bedrijf niet meer waard is dan de optelsom van de twee oude. Volgens de Utrechtse hoogleraar Hans Schenk, die onderzoek deed naar 110 jaar fusies en overnames, komt er desondanks steeds weer een nieuwe golf, onder meer door de 'minimax-spijttheorie'; de spijt dat je een kans hebt laten lopen die een concurrent wel greep, is groter dan dat je net als je concurrenten een niet succesvolle deal sluit. Of dat effect ook nu weer optreedt, kan volgens Schenk pas later worden gezegd, als duidelijk is of de huidige fusies en overnames een succes zijn, of niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden