Het ‘obscene’ rode kruis van Johnson & Johnson

Amsterdam Het moet lichtelijk bizar zijn om als Rode Kruis voor de rechter te moeten verschijnen vanwege het gebruik van het rode kruis als beeldmerk....

Wouter Keuning

Jeffrey J. Leebaw, woordvoerder van de farmaceut, zei tegen de rechter dat Johnson & Johnson de missie van het Rode Kruis ondersteunde maar dat de ontstane situatie het bedrijf helaas noodzaakte deze weg te bewandelen. Die noodzaak bestaat volgens Johnson & Johnson sinds het Amerikaanse Rode Kruis sinds 2004 commerciële partijen licenties geeft om gebruik te maken van het Rode Kruis logo. Onder verschillende merknamen liggen nu al twee jaar nagelschaartjes, luchtbevochtigers, EHBO-kits, scheersets, kammen en tandenborstels met rode kruizen erop in de winkels. En dat is tegen het zere been van Johnson en Johnson, want zelf verkoopt het bedrijf vergelijkbare producten met het eigen rode kruis logo erop. ‘Het gaat hier om een duidelijke afwijking van een langlopende afspraak tussen het Rode Kruis en Johnson & Johnson, omdat het Rode Kruis het logo nu vercommercialiseert’, betoogde Leebaw namens het bedrijf. Johnson & Johnson eist dat alle producten met een rood kruis erop, waarvoor het Rode Kruis een licentie heeft verleend, worden vernietigd. Om nog maar eens te benadrukken dat Johnson & Johnson niets heeft tegen het Rode Kruis op zich, voegde Leebaw daaraan toe dat zijn bedrijf de afgelopen drie jaar vijf miljoen dollar heeft geschonken aan de hulpverleningsorganisatie.

De voorzitter van het Amerikaanse Rode Kruis, Mark W. Everson was minder aardig voor zijn opponent en noemde de actie van Johnson & Johnson ‘obsceen en slechts gericht op het behalen van meer omzet’. Ter verdediging voerde hij nog aan dat het Rode Kruis aan de verkoop van betreffende producten jaarlijks nog geen tien miljoen dollar verdient. Of de rechter gevoelig is voor dat argument zal later blijken.

Wouter Keuning

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden