‘Het is het oplossen van frustraties’

Sir James Dyson was even in Nederland voor de introductie van een zuinige handendroger...

Van onze verslaggever Broer Scholtens

Een ogenschijnlijk eenvoudig paars truitje, maar wel een truitje met een lichtpaars kraagje en subtiele mouwranden. Een slordig uitziend zwart jasje, maar wel een jasje zonder revers.

Sir James Dyson (60), baas en alleeneigenaar van het gelijknamige stofzuigerbedrijf, oogt niet direct als multimultimiljonair. In eenzelfde type outfit prijst hij in Dyson-commercials wereldwijd zijn cycloonstofzuigers aan. Persoonlijk.

Niet uit ijdeltuiterij of om geld uit te sparen. De Britse uitvinder-producent is gedreven, hij legt het liefst alles zelf uit, het waarom van zijn ‘andere, dwarse’ technologie. Het is in zijn ogen betere technologie dan die van de concurrentie, multinationals als Miele, Bosch en Philips.

Dinsdagmiddag was Dyson uit Engeland naar Amsterdam komen vliegen voor de introductie van een nieuw product. Een handendroger, uitgevoerd in stevig grijs aluminium. Hooligan proof, zegt Dyson. En om dat te illustreren, geeft hij een flinke trap tegen zijn nieuwe vinding, de AB01 (AirBlade).

Een typisch Dyson-product. Een slim ontwerp, een revolutionair werkingsprincipe, een gelikt uiterlijk en prijzig: 999 euro gaat de droger kosten. Exclusief btw.

De droger is bedoeld voor de horeca, voor op vliegvelden, in kantoren en restaurants. In november komt het apparaat op de Nederlandse markt.

Na aanvankelijke marktaarzeling meer dan tien jaar geleden, zit Dyson Ltd in de lift. Het bedrijf van de zakloze stofzuiger heeft een omzet van meer dan 1 miljard euro per jaar. En hij stijgt nog door.

Het Britse bedrijf is sinds twee jaar marktleider in de VS in het segment rechtopstaande stofzuigers, het domein van Hoover.

Ook in Japan en in veel Europese landen is de Britse producent marktleider. Soms qua aantal, vaker wat geld betreft. Een Dyson is twee- tot driemaal duurder dan de stofzuiger van de concurrent.

In Nederland heeft Dyson dit jaar – in aantallen – 8 procent van de markt, in geld 16 procent. De omzet hier steeg het afgelopen jaar met 70 procent.

Stofzuigers van de concurrentie zijn gebaseerd op een technisch principe van honderd jaar geleden. Met hun innovatiekracht zijn ze al die tijd niet verder gekomen dan een harder zuigende motor, vindt Dyson.

De concurrentie gebruikt een papieren zak om stof op te vangen. De poriën ervan raken na verloop van tijd verstopt, de zuigkracht neemt flink af.

Een Dyson is zakloos. Lucht zuigt stof op die vervolgens met hoge snelheid door trechtervormige cyclonen stroomt. De luchtsnelheid daarin neemt toe bij afnemende diameter. Stofdeeltjes worden met hoge snelheid tegen de wand geslingerd en vallen naar beneden in een verzamelbak.

Zakloze stofzuigers, nu een handendroger. Wat is de gemeenschappelijke factor?

‘Het oplossen van frustraties. Een mooi motief toch? Zakstofzuigers verliezen zuigkracht. Frustrerend. Conventionele handendrogers drogen niet. Je loopt nog steeds weg met natte handen. En ze gebruiken veel stroom.’

Een Dyson is duur, is de klacht. U innoveert technologie maar niet de prijs.

‘O, wie zegt dat een Dyson duur is? Dat moet iemand zijn geweest die er geen heeft. Anders zou hij wel weten waarom we duurder zijn.

‘We bezuinigen niet op materialen en op technologie. Jaarlijks besteden we 10 tot 15 procent van onze omzet aan R & D. Een percentage dat vergelijkbaar is met wat een farmaceutisch bedrijf eraan uitgeeft. Geen compromis op de kosten. De prijs van het product is niet het eerste waar we ons druk over maken, kwaliteit staat voorop. Een apparaat moet werken en lang meegaan.’

Vijf jaar geleden mislukte de Dyson-wasmachine. Waardoor?

‘Die machine had twee tegen elkaar indraaiende trommels. Het apparaat waste beter, sneller, maar het was te ingewikkeld en te duur om te maken. We ontwikkelen verder, we nemen de tijd.’

Waar blijft uw beloofde robotstofzuiger die autonoom door de kamer gaat?

‘We werken daar al twaalf jaar aan en zijn in de buurt van marktintroductie. Er zijn snoerloze robots Die zuigen niet goed en de batterijen hebben te weinig kracht. Ze banen zich botsend een weg. Ze zijn dom en maken onnodig veel meters. Onze robotzuiger weet waar wat staat in de kamer en navigeert daar omheen. Dankzij veel kunstmatige intelligentie. Hij werkt, maar we zijn nog niet honderd procent tevreden.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden