Analyse

Het gevecht tussen David (Spotify) en Goliath (Apple)

Spotify, het online all you can listen-muziekbuffet uit Zweden, breidt uit. Met films. Televisieseries. Videoclips. Podcasts. Muziek afgestemd op je stemming, het tijdstip van de dag of je activiteit van dat moment zoals sporten. En dat allemaal voor datzelfde tientje per maand waarmee zijn gebruikers al toegang hadden tot een catalogus met 30 miljoen songs. Zonder reclame.

Beeld anp

'Door andere vormen van content toe te voegen, vergroten we niet alleen onze aantrekkingskracht', zei topman Daniel Ek bij een presentatie in New York, 'maar bereiken we ook dat mensen meer tijd gaan spenderen aan muziek.'

Ek had erbij kunnen zeggen: ónze muziek. Want er is een reden voor Spotify's aankondiging op dit moment. Al negen jaar pionieren de Zweden op de markt voor streaming muziek. Maar als de voortekenen niet bedriegen meldt zich daar binnenkort de 800 pond zware gorilla, zoals de Amerikanen een oppermachtig persoon of organisatie aanduiden: Apple.

Van de Californische elektronicamaker is al lange tijd bekend dat die een Spotify-achtige dienst in de steigers heeft staan. Apple domineert sinds 2003 de markt voor muziekdownloads met zijn iTunes-webwinkel. Maar de verkoop is teruggelopen door de opkomst van streaming-muziek.

Apple zit op een klantenbestand van bijna 600 miljoen iTunes-gebruikers en een miljard iPhone- en iPad-bezitters, aan wie het graag muziekabonnementen zou slijten. Het kocht vorig jaar om die reden voor 3 miljard dollar Beats Electronic. De hoofdtelefoons die het bedrijf produceert vormden slechts bijvangst. Het ging Apple vooral om de streamingdienst Beats Music.

Spotify-baas Daniel Ek spreekt bij een conferentie in New York.Beeld AFP

Podcasts Deezer

De verwachting is dat Apple op 8 juni zijn muziekdienst onthult. Dan houdt het bedrijf in San Francisco zijn jaarlijkse congres voor ontwikkelaars, eerder het lanceerplatform voor nieuwe producten en diensten.

Spotify is niet de enige die zich met noviteiten schrap zet. Zijn Franse rivaal Deezer kondigde maandag aan podcasts toe te voegen tot zijn service. Op dezelfde dag werd bekend dat Pandora, een Amerikaanse aanbieder van online muziekradiokanalen, Next Big Sound inlijft. Dat bedrijf achterhaalt de populariteit van een liedje door te analyseren hoe vaak het op internet wordt beluisterd. Beter weten wat je klanten willen horen geeft een voorsprong. Twee rivaliserende onderzoeksbedrijfjes kwamen de afgelopen maanden in handen van Spotify en Apple.

De grote vraag is of Spotify het met zijn vernieuwingen gaan redden. De Zweden gaan content vertonen van MTV, BBC, de Amerikaanse nationale tv-zenders, de sportzender ESPN en het TED-lezingencircus. Maar de woorden 'exclusief voor Spotify' werden woensdag niet gehoord. Veel van dat videovermaak is elders te vinden, niet in de minste plaats bij een andere grote gorilla: Google's YouTube.

Beeld anp

Korte videoclips

Spotify legt de focus op korte videoclips, dus kabelaars, online videotheken en abonnementsdiensten als Netflix hoeven niet te vrezen dat hun abonnees bij bosjes zullen weglopen. Internetvideo is een geweldig vehikel voor adverteerders. Volgens marktvorser eMarketer besteden ze er jaarlijks al bijna 8 miljard dollar aan. Maar klanten die voor video betalen verwachten dat ze gevrijwaard worden van reclamespotjes. En tenslotte, Spotify is ook niet de eerste of enige die muziek probeert af te stemmen op het gedrag of de stemming van zijn gebruikers.

Daniel Ek ziet zichzelf het liefst als een David die het tegen Goliath opneemt. En als het bijbelse scenario niet uitkomt is dat niet erg. In Eks optiek is er ruimte voor andere partijen naast 'alle Apples en Googles en andere giganten die dromen van wereldoverheersing', zei de topman in New York. Het lijkt een vrome wens. 'Waar gaat een 800 pond zware gorilla zitten?', luidt een bekend Amerikaanse raadseltje. Het antwoord: 'Waar het hem maar blieft.' Spotify's plek op de eerste rang is alles behalve gegarandeerd.

Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden