Het gevecht om AkzoNobel - een analyse

In de overnamestrijd bij AkzoNobel presenteert de top een nieuw perspectief voor de chemiereus. Of dit de Amerikanen op afstand houdt, is de vraag.

Hoofdkantoor AkzoNobel Beeld anp

Wie kan het best de aandeelhouders paaien? Terwijl PPG-topman Michael McGarry deze week in de VS de grootaandeelhouders van AkzoNobel probeert te overtuigen dat een overname door zijn bedrijf het beste is, zei Ton Büchner van AkzoNobel zelf woensdag dat het voor de aandeelhouders juist voordeliger is als het op eigen benen blijft staan.

Hij lichtte alvast een tipje van de sluier op wat AkzoNobel voor de aandeelhouders wil doen. De afdeling speciale chemicaliën, die goed is voor eenderde van de omzet, wordt afgesplitst, zoals eerder ook al min of meer door Büchner was gezegd. Een mogelijke optie is een zelfstandige beursgang van dat deel, zoals Philips bijvoorbeeld vorig jaar heeft gedaan met zijn lichtdivisie. Ook andere opties worden overwogen, zoals verkoop. AkzoNobel zegt op 19 april met een plan te komen.

Bij de afdeling speciale chemicaliën werken negenduizend werknemers. Behalve het hoofdkantoor in Amsterdam zijn er vestigingen in Arnhem (locatie Kleefse Waard), Delfzijl, Deventer (overwegend onderzoek), Geleen, Hengelo, Herkenbosch en Rotterdam. Een van de bekendste onderdelen is de zoutfabricage, waaronder het bekende merk Jozo Zout. Het is een van de oudste onderdelen van Akzo. Het produceert ook chloor dat wordt gebruikt voor de fabricage van plastics, medicijnen, medische hulpmiddelen en drinkwater.

Het concern wil zich in de toekomst concentreren op twee activiteiten: industriële verf en lakken (schepen, auto's en consumentenartikelen) en decoratieve verf (voor de bouw waaronder de merken Sikkens, Flexa en Cetabever). Nu maken die respectievelijk 40 en 27 procent van de omzet uit.

AkzoNobel probeert hiermee onder de druk van de aandeelhouders uit te komen, nadat de Amerikaanse concurrent PPG tot twee keer toe een overnamebod op het bedrijf heeft uitgebracht. Het laatste bod was inclusief dividend 90 euro per aandeel, een totaal bedrag van 22,4 miljard euro. Vorige week was PPG-topman Michael McGarry samen met zijn financiële topman Vince Morales in Nederland. Het bestuur van AkzoNobel weigerde het tweetal te ontvangen, ondanks het feit dat 80 procent van de aandeelhouders vindt dat er ruimte moet zijn voor een gesprek.

In het dinsdag uitgebrachte persbericht verdedigt AkzoNobel-topman Büchner zich met de opmerking dat het concern zich sterk wil maken voor 'waardecreatie op lange termijn voor aandeelhouders, klanten, werknemers en andere stakeholders'. 'Wij kunnen dat het beste zelf doen, voortbouwend op het momentum dat we in het bedrijf hebben', aldus Büchner. Op 19 april wil hij de voordelen van een bedrijf met twee belangrijke activiteiten (industriële en decoratieve verven en lakken) aantonen. Tegelijkertijd zullen de kwartaalcijfers worden bekendgemaakt. Het aandeel trok zich overigens weinig van het strijdgewoel aan. De koers zakte met 0,9 procent naar 77,60 euro - fors onder het laatste bod van PPG.

McGarry liet gisteren weten dat het bezoek aan Nederland niet zinloos is geweest. 'Duidelijk is dat AkzoNobel het draaiboek van Unilever ter hand heeft genomen.' Unilever wees vorige maand een bod af van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Kraft Heinz dat in hetzelfde kantoor in Pittsburgh is gevestigd als PPG. 'Maar er is een groot verschil tussen hoe PPG zaken doet en Kraft Heinz. Wij kennen elk detail van Akzo, terwijl Kraft Heinz niet veel van Unilever afwist', aldus McGarry. Hij toert door de VS, waar beleggers bijna de helft van alle AkzoNobel-aandelen in portefeuille hebben.

Unilever heeft overigens aangekondigd ook in april met een strategische heroriëntatie te komen. Verwacht wordt dat Unilever net als AkzoNobel onderdelen die minder goed renderen zal verkopen. Duidelijk is dat de Nederlandse multinationals hun belagers nog niet van zich hebben afgeschud.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden