INTERVIEW

'Het gaat niet meer om apparaten, dat is het oude Philips'

Genezing van patiënten is ook mogelijk buiten de muren van het ziekenhuis, zegt Van Houten artsen na. Philips denkt daar een slag te kunnen slaan.

Beeld Cigdem Yuksel

In de ontvangsthal van het hoofdkwartier van Philips in Amsterdam worden bezoekers begroet door een manshoog plakkaat op de muur waar de portretten hingen van de drie grondleggers van het 123 jaar oude bedrijf. Na een verbouwing zullen ze snel weer hun plek innemen, luidt de boodschap. 'We verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak.'

Hoe symbolisch: dinsdag kondigde de jongste opvolger van Frederik, Gerard en Anton Philips een ingrijpende herstructurering aan. Frans van Houten, bestuursvoorzitter sinds 2011, meldde dat hij Philips gaat opsplitsen in een medische tak, waarin de afdeling in opgaat die scheerapparaten en strijkbouten maakt, en een verlichtingsdivisie. Die laatste wordt rijp gemaakt voor een beursgang of overname.

Dertien verdiepingen boven de ontvangsthal zegt Van Houten dat hij begrip heeft voor het 'ongemak' dat werknemers voelen bij de zoveelste verbouwing van de multinational. Een dag nadat hij zijn bom liet vallen praat hij een handvol journalisten bij.

U zet de verlichtingdivisie apart. Met welk einddoel?

'We hebben al drie jaar geleden onze koers verlegd naar het bieden van diensten. We willen bijvoorbeeld aan steden niet alleen de lampen leveren voor hun straatverlichting, maar het beheer en onderhoud overnemen. Als zelfstandig bedrijf, met een gefocust management, kan de lichttak veel sneller inspelen op de markt. Een beursgang is een logische optie, maar zeker niet de enige. Een ding staat vast: we zullen niet 100 procent eigenaar blijven.'

Frans van HoutenBeeld ANP

Blijft de divisie dan wel de naam Philips dragen?

'Ik denk dat je heel wat waarde zou vernietigen als je de naam zou weghalen. We hebben in het recente verleden goede ervaringen opgedaan met onderdelen die we aan anderen hebben overgedaan, terwijl op de producten onze naam bleef staan. Wie de eigenaar is, is nauwelijks interessant: op de beurs verandert Philips elke dag van eigenaar. De ene dag hebben Aziatische beleggers meer aandelen in handen, de dag erop de Amerikanen.'

U legt de focus op producten waarmee consumenten een gezonder leven kunnen leiden. Hoe passen scheerapparaten daarin?

'Een gezond leven begint met wat je eet en drinkt, en een gezonde omgeving. Ik begrijp wel dat mensen een stofzuiger niet meteen zien als een 'health'-product, maar een apparaat dat minder stof uitstoot, draagt ook bij aan een gezonde levensstijl. We vatten het begrip gezond breed op. Dat doen anderen ook. Nestlé noemt zichzelf een vitaliteitsbedrijf, maar ze verkopen ook chocolade.'

Gaat Philips Apple en Samsung beconcurreren met stappentellers en hartslagmeters?

'Het gaat niet om de apparaten: dat is het oude Philips. Kijk naar de televisie: het grote geld wordt niet verdiend met de toestellen, maar met de programma's. We willen geen medische gadgets leveren, maar de hardware, software en diensten bij elkaar brengen. Daarin zit onze toegevoegde waarde. Bij artsen leeft al langer de overtuiging dat genezing ook mogelijk is buiten de muren van het ziekenhuis. Als we zorgverleners voor onze producten kunnen winnen, scheppen we een waardeketen waar we iets aan hebben.'

Hoe zwaar is het om de band met het verleden te verbreken?

'Dat was niet eenvoudig, maar ik heb lang aan het idee kunnen wennen. We praten er sinds 2011 over. De herstructurering pakt twee grote problemen aan: trage innovatie en kansen missen. Het ontbrak bij Philips niet aan goede ideeën, maar je moet doorpakken als je ergens kansen ziet. Met aparte divisies moet dat beter gaan.'

Is de opsplitsing geen vlucht naar voren?

'Dat vind ik een cynische opvatting. Ik vergelijk het met zeilen: als je iets wilt bereiken, zul je de haven moeten verlaten. Wij willen dat het erfgoed van Philips over 100 jaar nog bestaat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden