Het Franse bedrijf Kering verkoopt Puma vanwege tegenvallende omzet

Het Franse conglomeraat Kering - onder meer bekend van luxe merken als Gucci, Saint Laurent en Alexander McQueen - verkoopt zijn Duitse sportmerk Puma.

Peter de Waard
Een winkel voor Fenty Puma van Rihanna. Beeld reuters
Een winkel voor Fenty Puma van Rihanna.Beeld reuters

Kering wil zich geheel concentreren op het topsegment van luxe producten. Het belang van 86 procent in Puma wordt overgedragen aan de grootaandeelhouders van Kering, onder wie de Franse miljardairsfamilie Pinault. Daarnaast zal een deel via de beurs worden verkocht.

Kering kocht Puma tien jaar geleden voor 5,3 miljard euro, maar het merk heeft nooit aan de verwachtingen kunnen voldoen. De omzet steeg nauwelijks. Kering slaagde er niet in voor Puma een andere eigenaar te vinden. Een volledige publieke verkoop zou de koers van de aandelen sterk onder druk zetten, waardoor besloten is het grootste deel via de familie Pinault te herplaatsen. François-Henri Pinault, de bestuursvoorzitter van Kering, sprak van een historische stap.

Ook Puma is blij met het besluit, omdat het aandeel beursgenoteerde aandelen flink zal toenemen. Kering springt er waarschijnlijk goed uit, omdat de beurswaarde van Puma rond de 5,3 miljard euro schommelt, hetzelfde bedrag waarvoor het merk tien jaar geleden werd gekocht.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden