Column Sheila Sitalsing

Het einde van ‘de goedkoopste auto ter wereld’

De Tata Nano is ideaal voor wie een unieke auto wil en een doodswens heeft.

En toen was er nog maar één. Deze zomer rolde nog maar één Tata Nano uit de fabriek in Gujarat, zo meldde het financiële persbureau Bloomberg onlangs. In juni 2017 waren dat er nog 275. Aantal geëxporteerde Nano’s deze zomer: nul. Een jaar geleden: toch nog 25. De Nano zou de wereld veroveren, maar dat is niet helemaal gelukt, nee, erkende ook producent Tata zelf bij het nachtkaarseinde van het autootje.

Ach, de Nano. Tien jaar geleden door Tata gelanceerd als ‘de goedkoopste auto ter wereld’. Een handvol dollars moest hij kosten. Het was de tijd waarin een grootse toekomst werd voorspeld voor het ultragoedkope wagentje, een overdekte plank met wielen die van elke vorm van comfort was ontdaan. Bestemd voor de rap opkomende klasse in ’s werelds grootste automarkten: India, China, de rest van Zuid-Oost Azië. Gebieden waar talloos veel miljoenen aan het opklimmen zijn naar de bezittende klasse, om zich massaal op al die dingen te storten die in het rijke Westen inmiddels gelden als teken van slechte smaak : vlees eten, grote hoeveelheden suikerhoudende dranken achteroverslaan en brommertjes inruilen voor benzine- of dieselauto’s.

De Nano kostte niks – 100.000 roepie bij de lancering in 2008, ongeveer 1.200 euro – en dan had je ook niks. Geen zijspiegel aan de bijrijderskant, één ruitenwisser, geen stuurbekrachtiging, amper trekkracht, geen airbags en een achterbak die alleen vanuit de binnenzijde te bereiken was.

De Nano vloog spontaan in brand, kreeg nul sterren bij de eerste Europese botsproeven en was ook anderszins vooral aan te bevelen voor mensen met een doodswens.

Tato Nano's op een parkeerplaats in Nepal. Foto ap

Er kwamen verbeterde versies, duurdere ook, iets minder onveilige en iets minder Spartaanse. Er vonden zelfs twee Nano’s hun weg naar Nederland, via onofficiële import want geen dealer die zich waagde aan de import van een auto waarvan de achterbank in Nederland niet gebruikt mag worden wegens het ontbreken van driepuntsveiligheidsgordels. Voor autoblog.nl vormde dat de aanleiding om twee jaar geleden het dringende advies ‘Koop de eerste Tata Nano van Nederland vooral NIET’ uit te doen gaan.

Ook in Nano’s thuisland India haalde men de neus op voor het ding. Dan liever een brommer. Of een Maruti, de automaker die in een joint venture met Suzuki half India aan Suzuki-modellen als de Alto en de Swift helpt.

Wie niettemin een uniek karretje wil: op autoscout24.nl wordt een Nano aangeboden, uit 2013. De ‘enige op Nederlands kenteken’. Verkerend in ‘erg mooie staat’. Succes ermee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.