Kastje -> muur LG-televisie

Het beeldscherm van de tv is kapot en, ja, wat dan?

De klacht: de LG-televisie van de familie Hokke is kapot. Ze beroepen zich op de garantie. Volgens LG hebben zij de schade zelf veroorzaakt. Samen komen ze er niet uit.

Beeld ANP

Uit het niets ging de nieuwe lcd-tv van Toos Hokke stuk. Zij had het toestel van LG al sinds de zomer in huis. Maar omdat zij geregeld in het buitenland verblijft, gebruikte zij hem pas rond Kerst voor het eerst.

‘Hij deed het prima’, zegt Hokke. ‘Maar op een avond verscheen er plotseling een horizontale streep op het scherm. De ochtend erna deed ik de tv aan en was de hele linkerhoek wit.’

Voor garantie belt Hokke met de klantenservice. Die vraagt haar foto’s op te sturen van het scherm. Een tijdje hoort ze niets. Dan krijgt ze een offerte voor reparatie in haar mail. De kosten zijn bijna net zo hoog als de nieuwprijs: 800 euro.

‘Dat had ik niet verwacht’, zegt Hokke. ‘De schade viel niet onder de garantie, omdat deze volgens LG van buitenaf was gekomen. Dat wordt zomaar even medegedeeld zonder dat iemand de tv had gezien, want die hing nog nutteloos aan de muur.’

Met LG komt Hokke er niet uit, dus ze wendt zich tot Coolblue, waar ze de tv heeft gekocht. Zij laten de tv ophalen door reparatiebedrijf CE Repair. Zij komen tot dezelfde conclusie. Het beeldscherm is kapot door externe schade, dus het wordt niet gratis gemaakt.

‘Ik voel me boos en machteloos’, zegt Hokke. ‘Er is nooit wat gebeurd met die tv. De tv hangt helemaal vrij aan een beugel. We hebben hem nooit aangeraakt en alleen bediend met de afstandsbediening. Er is nooit iemand in ons huis geweest. Wij voelen ons bedonderd.’

Verweer

‘Je weet nooit wat er bij iemand thuis is gebeurd’, zegt de woordvoerder van LG. ‘Maar aan het soort schade kunnen wij zien dat de tv niet spontaan is stukgegaan. Er is aan de zijkant een zwart puntje te zien, een inslagpunt. Vanaf daar heeft de schade zich uitgebreid.’

Schade tijdens het vervoer of in het magazijn is uitgesloten, zegt een woordvoerder van CE Repair, die het standpunt van LG bevestigt. ‘In dat geval had je dat al aan de doos kunnen zien en was het scherm veel eerder stukgegaan.’ Ook een productiefout is niet mogelijk, zegt hij: ‘Dan zouden er meer tv’s van dat type stuk moeten zijn.’

Niemand wil zich wagen aan de oorzaak van de schade, maar Hokke blijft erbij dat zij de tv met geen vinger heeft aangeraakt.

Bij de Consumentenbond zijn twee klachten binnengekomen zoals die van Hokke, waarvan één over LG. Niet bekend is of dat over hetzelfde type tv gaat. Vanwege de bewijslast zijn schermbreuken een ‘lastig onderwerp’, maar volgens een woordvoerder is het best mogelijk dat een scherm spontaan barst. Ook zit de plastic behuizing van het scherm wel eens te strak, ‘maar bewijzen hebben we niet’.

Hokke rest een paar opties, volgens de Consumentenbond. Ze kan naar de brancheorganisatie, een geschillencommissie, de rechter en eventueel een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt. Maar zover laat LG het niet komen. Zij besluiten de tv toch te repareren, voor niets. ‘Als zij met ons in gesprek was gebleven, hadden wij al veel eerder tot een oplossing kunnen komen.’

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden