Hennes en Mauritz: nu ook voor honden

Hennes en Mauritz werd groot met hippe, betaalbare kleding. Concurrenten pikten het concept - de omzet daalt. Daarom boort het concern een nieuwe doelgroep aan: hond en kat....

Sinds deze week komt daar nog een doelgroep bij: de hondenbezitter. Want schoothondjes, zegt Elke Kieft van Hennes en Mauritz, zijn ongekend populair. Een beetje celebrity (Sharon Osbourne, Paris Hilton, Reese Witherspoon) loopt met een poedel of pekinees op haar arm, gekleed in dezelfde kleuren als zijn baasje. 'Op die trend liften wij een beetje mee.'

In elk van de achttien landen waar H en M is gevestigd, verkopen maximaal drie steden sinds deze week een nieuwe lijn, Dogwear. De collectie voor kleine tot middelgrote honden bestaat vooral uit katoenen kledingstukken. Voor vrouwtjeshonden is een sweatshirt (9,90 euro) en een roodglanzend regenjasje (14,90 euro) ontworpen, mannetjes kunnen kiezen uit diverse sweaters, of een jasje met geruite voering. Daarbij horen accessoires als riemen met steentjes of een hondentas ('met uitsparing voor het hoofdje') in jaren vijftig-kleuren met polkadots.

De hondenlijn sluit volgens Kieft aan op de nieuwe, 'normale' voorjaarscollectie, waarin de jaren vijftig de boventoon voeren, opdat hond en baasje bijpassend gekleed gaan. De verkoopsters in Amsterdam melden dat de nieuwe lijn goed verkoopt en 'ook zeer goed aanslaat' bij kattenbezitters.

De steeds vernieuwende opzet van de keten is succesvol: donderdag maakte het hoofdkantoor van Hennes en Mauritz in Zweden een recordwinst bekend. Het nettoresultaat is afgelopen jaar met 12 procent gestegen tot 6,5 miljard kroon (700 miljoen euro), de omzet steeg 6 procent tot 56,6 miljard kroon (6,1 miljard euro), 'ondanks de lage dollarkoers', zegt de Zweedse woordvoerder Carl-Henric Enhörning.

Zonder externe factoren zou de winst volgens Enhörning nog hoger zijn geweest, maar door het extreem warme najaar, een nasleep van de hittegolf deze zomer, heeft Hennes en Mauritz in het laatste kwartaal juist veel minder jassen en truien verkocht.

Analist Terhi Halme van FDA noemt nog tal van andere redenen waarom de omzet van H en M in vooral het vierde kwartaal is gedaald: Duitsland, waar de keten 30 procent van zijn totale omzet vandaan haalt, kampt met 'een bijzonder slechte' economische situatie en is 'de zwakste detailhandelsmarkt van Europa'. Duitsers zijn volgens haar de meest kritische consumenten. 'Daar komt bij dat alle winkels hun prijzen flink hebben verlaagd wegens de moordende concurrentie van bedrijven die het H en M-kunstje hebben afgekeken.'

In Nederland merken de winkels weinig van de kwakkelende economie. De omloopsnelheid van de collecties is zo groot dat klanten vaak terugkomen. De keten heeft, sinds de oprichting in 1947, al diverse concurrenten (zoals Kreymborg, Kien en onlangs Marca) de nek omgedraaid. Het concern opende vorig jaar 113 vestigingen, waarvan drie in Nederland. Dit jaar denkt H en M nog eens 140 zaken te openen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden