HEMA zet Zwarte Piet de deur uit. In 2015

Volgend jaar is er in de winkels van de HEMA geen enkele afbeelding van Zwarte Piet meer te vinden. Dat blijkt volgens Het Parool uit een mail van verkoopdirecteur Rob Heesen van de HEMA aan een klant. Het actiecomité Malle Piet zou het bericht in bezit hebben.

Zwarte Pieten in een filiaal van de HEMA. Beeld Foto Valerie Kuypers / ANP

Op sociale media roept het nieuws heftige reacties op. Tegenstanders van Zwarte Piet zijn zeer verheugd over het voornemen, voorstanders roepen juist op tot een boycot van de winkel, net als website GeenStijl. Op Twitter lieten PVV-leider Geert Wilders en partijgenoot Martin Bosma van zich horen. 'Een volk dat voor zeurallochtonen zwicht, zal meer dan Zwarte Piet verliezen', aldus de tweet van Bosma.

Volgens Het Parool zijn de inkopen voor dit jaar al gedaan, maar liggen er in 2015 waarschijnlijk geen chocoladefiguren van Zwarte Piet in de HEMA-winkels. In de mail zou worden betreurd dat alle artikelen mét afbeelding van Zwarte Piet reeds zijn ingekocht.

HEMA zegt de discussie rond het mogelijk racistische karakter van Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen.'

HEMA bevestigt aan het ANP dat verkoopdirecteur Rob Heesen 'contact heeft gehad met een klant die zich niet heeft voorgedaan als lid van een comité', waarmee het bedrijf suggereert dat de mail daadwerkelijk bestaat. Het bedrijf wil verder niet ingaan op de inhoud van de e-mail. HEMA zegt dat het 'officiële standpunt' is dat voor 5 december alles is ingekocht. 'En over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.'

Aanpassingen

Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaastijd. De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen. Veel winkelketens zien in de discussie reden aanpassingen te overwegen.

De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet al in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

De Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE). Hoe de Pieten er moeten uitzien blijft echter onduidelijk. Het VIE pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.

HEMA kwam al eerder in het nieuws met aandacht voor multiculturaliteit in het assortiment. De Amsterdamse kunstinstelling Mediamatic verzon in 2008 El HEMA, met halal rookworsten en het Arabische alfabet van chocola. De Nederlandse HEMA was eerst boos, het bedrijf voelde niets voor zo'n speelse arabisering van zijn Hollandse imago. 'Met juridisch geweld hebben ze geprobeerd onze plannen te dwarsbomen', zei Willem Velthoven, medeoprichter van Mediamatic, destijds.

Maar de opvattingen zijn verschoven. 'Eerlijke chocolade'-producent Tony's Chocolonely bracht een jaar later een kleine oplage van Arabische letters uit. Daarna deed de HEMA er ook een proef mee: de letters waren in drie dagen uitverkocht en de Arabische S en M werden opgenomen in het vaste Sinterklaasassortiment. Sindsdien pakt het warenhuis ook het Suikerfeest groots aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden