nieuwshema

Hema verliest wekelijks 10 miljoen euro en schort bestellingen bij leveranciers op

Hema schrapt per direct alle bestellingen die de winkelketen tot half april had lopen bij haar leveranciers. Nadat maandag bekend werd dat de lockdown met drie weken zou worden verlengd, zijn de Aziatische partners hiervan op de hoogte gebracht. 

Een Hema-vestiging in Utrecht. Het bedrijf loopt door de lockdown miljoenen omzet mis. Beeld ANP
Een Hema-vestiging in Utrecht. Het bedrijf loopt door de lockdown miljoenen omzet mis.Beeld ANP

Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving door dagblad TrouwNaast het annuleren van bestellingen plaatst Hema ook geen nieuwe orders en verlengt ze de betalingstermijn voor wat al wel geleverd is met dertig dagen. De winkelketen past de afspraken met haar leveranciers ‘eenzijdig aan’. Dat is niet bedoeld ‘om de problemen te verleggen’, zegt de woordvoerder. ‘Je kunt je natuurlijk voorstellen dat de leverancier niet zit te wachten op zo'n bericht, maar we kunnen de spullen domweg niet kwijt. Dus moet je ze niet in containers op zeeschepen willen laden.’ 

Hema zou sinds de afkondiging van de lockdown elke week 10 miljoen euro mislopen door de sluiting van haar 550 filialen. Het bedrijf probeerde aanvankelijk nog open te blijven door te wijzen op het assortiment aan rookworsten, hotdogs en andere etenswaar, maar moest na een aanscherping van de regels op 16 december toch dicht. 

En dat terwijl het bedrijf net in financieel rustiger vaarwater leek te komen dankzij de overname door Jumbo-familie Van Eerd. De schuldenlast van 800 miljoen euro die  ‘als een molensteen’ om de nek van het bedrijf hing, daalde naar 200 miljoen. 

Overheidssteun

Het lijkt erop dat de winkelketen in deze fase van de crisis veel harder wordt geraakt dan dit voorjaar. Toen wist Hema de omzet op peil te houden doordat het omzetverlies in de winkels goeddeels werd gecompenseerd met onlineverkopen. Van de 11,4 miljoen die het dit voorjaar aan overheidssteun (NOW) ontving, moest het daarom zo'n 6 miljoen terugbetalen. In de zomer maakte Hema helemaal geen gebruik van steun. 

Ook nu wordt 35 procent van het omzetverlies gecompenseerd door online verkopen, maar dat is niet genoeg om te compenseren voor acht weken winkelsluiting in ‘de drukste tijd van het jaar’. De woordvoerder weet niet of en hoeveel subsidie Hema op dit moment ontvangt. 

Dat de winkelsluiting directeur Tjeerd Jegen nog altijd niet lekker zit, blijkt wel uit een Linkedin-bericht dat hij deze week postte. Daarin haalt hij woedend uit naar de directie van Albert Heijn omdat de supermarkt badmatten en handdoeken met korting aanbood, Hema-assortiment bij uitstek.  ‘Dank voor jullie steun: Marit van Egmond, Wouter Kolk, Frans Muller!’, schreef de topman boven een foto van de AH-bonusfolder. 

Meer lezen

Hema-directeur haalt woedend uit naar AH-directie vanwege korting op badmatten en handdoeken. 

Frits van Eerd, de Jumbo-topman die denkt en handelt als een topsporter (en van zijn klanten fans heeft gemaakt)

De Volkskrant sprak in december met Hema-directeur Tjeerd Jegen over de coronacrisis: ‘De overheid had open moeten zijn’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden