EetwijzerVitamines

Helpen extra vitamines?

Januari: iedereen wordt wel een keer ziek. Helpen vitaminepillen?

Vitaminesupplementen van Trekpleister.

Kun je niet beter gewoon gezond eten?

Met gevarieerd en gezond eten ben je in elk geval minder gevoelig voor infecties. Maar als je al ziek bent en koorts hebt, heb je vaak helemaal geen trek.

Wat kun je dan doen?

Je lijf kan prima een tijd zonder veel eten, maar niet zonder vocht. Vocht zorgt onder andere voor het regelen van je lichaamstemperatuur, extra belangrijk als je koorts hebt. Dranken (behalve alcohol), maar ook fruit, groenten en vloeibare zuivel leveren vocht. Normaal gesproken is dorst een prima graadmeter. Maar als je een nacht flink heb liggen zweten en je hebt geen trek, is extra water, slappe thee of (verdund) vruchtensap wel nodig.

En vitamine C?

Vitamine C, in fruit en groenten, is belangrijk voor je weerstand. Je hebt er niet snel te weinig van. Een gezonde volwassene heeft genoeg aan 70 tot 75 milligram vitamine C per dag, pakweg een grote sinaasappel. Als je eenmaal aan het snotteren bent, heeft extra vitamine C weinig effect: je moet het gewoon uitzieken. Maar als je een langere tijd (bijvoorbeeld in de winter) dagelijks minimaal 200 mg tot 1.000 mg vitamine C extra neemt, duurt een volgende verkoudheid gemiddeld een halve tot een hele dag korter. Meer dan één gram vitamine C heeft geen extra effect.

1.000 milligram, dat is veel...

Klopt: dat zijn 20 sinaasappels. Vandaar dat je dan beter een tabletje kunt nemen, het liefst een ‘time released’, die de vitamine langzaam afgeeft. Verrassend genoeg neemt je lichaam de vitamines uit pillen gemakkelijker op dan de vitamines uit eten.

En andere supplementen?

Ook het mineraal zink, in bijvoorbeeld vlees, noten en volkorengranen is belangrijk voor het afweer- en immuunsysteem. De aanbevolen 10 mg per dag halen de meeste mensen gemakkelijk. Maar volgens sommige studies zou een supplement met 75 mg zink een verkoudheid met 20 tot wel 40 procent kunnen verkorten. Een teveel aan zink plas je uit, net als vitamine C. Je kunt het dus best proberen, maar het is niet zeker dat het helpt.

En preventief een dagelijkse multivitamine?

Meestal onnodig, al kan een multivitaminetablet van de drogist weinig kwaad. Maar ga nooit op eigen houtje experimenteren met vitaminesupplementen. Vooral vetoplosbare vitamines zoals A, D en E kunnen ‘stapelen’ in je lichaam, waardoor je er ongezond veel binnenkrijgt. En hoge doses vitamine C en B hebben geen nut, maar zijn wel heel slecht voor je nieren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden