Heineken wil ten koste van de winst het volume verhogen

Heineken wil sneller marktaandeel in de wereld winnen. Dat mag ten koste gaan van de winstmarge. Dat maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2017.

Een vrachtwagen van Heineken rijdt door Hongkong. Beeld ANP
Een vrachtwagen van Heineken rijdt door Hongkong.Beeld ANP

Heineken wist vorig jaar het volume al met 4,6 procent te vergroten, onder meer door het op de markt brengen van het alcoholvrije bier Heineken 0.0 in zestien landen.

Heineken haalde vorig jaar op een omzet van 21,9 miljard euro een winst van 2,2 miljard euro, bijna 10 procent meer dan in 2016.

De groei in Azië was traditiegetrouw het sterkst. Het slotkwartaal van 2017 was goed voor een volumegroei van 10,6 procent in die regio. Daardoor werd over heel 2017 bijna 9 procent meer bier verkocht. In Noord- en Zuid-Amerika bedroeg de groei 3 procent. Dankzij de overname van Kirin in Brazilië is Heineken daar nu na AB InBev de grootste bierproducent.

Heineken wil daar sneller groeien en is bereid iets van de winstmarge in te leveren, zo zei topman Jean-François van Boxmeer. Dit is een belangrijke strategie-verandering. In de afgelopen jaren heeft Heineken onder Van Boxmeer juist het accent gelegd op vergroting van de marge.

Het concern verwacht voor 2018 ook stijging van omzet en winst. De overname van de Amerikaanse speciaalbiermaker Lagunitas zal naar verwachting een positieve impact hebben.

Beleggers toonden zich maandag minder enthousiast over de plannen van Van Boxmeer. Het aandeel verloor 2 procent op een beter gestemde beurs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden