Heineken weet Joe Sixpack in de VS te plezieren

Nog nooit heeft de wereld zoveel Heinekenbier gedronken als in 2006. Ruim 22,5 miljoen hectoliter ging de door de kelen van de bierdrinkers, ruim 11,8 procent meer dan in 2005....

In totaal verkocht het gehele Heinekenconcern wereldwijd het record van 131,9 miljoen hectoliter, een toename van 11,2 procent.

‘De groei van Heineken wordt gedreven door de introductie van Heineken Premium Light in de VS’, zei bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

Waar in het verleden het alcoholvrijemerk Buckler faliekant mislukte (nadat de cabaretier Youp van ‘t Hek er de draak mee stak), viert het alcoholarme Heinekenbier een zegetocht door de VS.

Vorig jaar werd 680 duizend hectoliter afgezet. Dit jaar komt het niveau op 1 miljoen hectoliter en zal het bedrijfsresultaat al break-even zijn, zegt Boxmeer. Dat is een stuk sneller dan oorspronkelijk was gedacht. En dat ondanks de hoge marketingkosten. Vorig jaar trok Heineken 55 miljoen dollar aan reclamegelden uit voor het lichte bier. Dit jaar wordt het budget opgeschroefd tot 70 miljoen.

Het alcoholarme bier lijkt vooral bij de Amerikaanse jongemannen van 21 tot 28 jaar aan te slaan, de leeftijdsgroep die dol is op alcoholarm bier.

De lichte bieren zijn in de VS goed voor een omzet van dertig miljard dollar, dat is de helft van de totale biermarkt. Heineken heeft daar nog slechts een pietepeuterig deel van. Ter vergelijking: Miller en Bud Light zetten zo’n 40 miljoen vaten om. Heineken ruim een half miljoen.

Desondank valt het lichte Heinekenbier op. ‘A Shining Light for Heineken’ kopte onlangs het zakenblad Business Week. Het blad nam een kijkje op de Amerikaanse biermarkt: de omgeving rond een baseballstadion in Chicago. Want wat gaat er in Amerika nu beter samen dan Joe Sixpack en baseball? Tot zijn verbazing zag het zakenblad dat Heineken Light hoog wordt gewaardeerd. Joe bleek te houden van het moderne design van het flesje, maar vooral van de volle smaak van het lichte bier. ‘Heineken is erin geslaagd om niet alleen Joe Sixpack te interesseren voor het Nederlandse bier, maar tevens om het cachet van het Europese merkbier te behouden’, schreef het blad. Dat laatste scheelt vooral in de marge. Heineken Premium Light ging in Chicago voor 4,25 dollar de fles over de toonbank, terwijl voor Bud Light 3,75 dollar wordt neergelegd.

Opvallend is dat de groei van Light de verkoop van het normale Heinekenbier in de VS niet aantast. Integendeel; Light geeft het normale pilsje zelfs een duw in de rug. Normaal steeg met 7,3 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden