Heineken vult de witte plekken op zijn kaart

Duitsers drinken veel bier. Britten ook, inderdaad. Maar hoewel er ruim twintig miljoen meer Duitsers zijn dan Britten, besteden de eilandbewoners hieraan het meeste geld: ongeveer 27 miljard euro per jaar....

En nergens is de berg winst zo hoog. Of, in de woorden van René Hooft Graafland, de nog immer wat studentikoos ogende financieel directeur van Heineken: ‘nergens is de profit pool zo goed gevuld’.

Het is van de redenen waarom Heineken samen met zijn kleinere concurrent Carlsberg de afgelopen maanden jacht maakte op Scottish & Newcastle (S & N). Vrijdag gaf de prooi zich over, in ruil voor 10,4 miljard euro in contanten. Het bedrijf uit Edinburgh wordt door de Nederlanders en de Denen opgeknipt.

Voor degenen die zich druk maakten over Royal Bank of Scotland, dat de leiding nam bij het onttakelen van ABN Amro, is er wat genoegdoening: ‘wij’ doen nu hetzelfde met de grootste Britse brouwer (sinds 1749).

Zowel Heineken als Carlsberg zijn zeer tevreden. De Denen, die 56 procent van de koopsom voor hun rekening nemen, krijgen de macht bij BBH, een brouwer die via merken als Baltika snel groeit in Rusland. Ook bemachtigen ze de Franse tak van het merk Kronenbourg en een Griekse brouwer.

Heineken vult meer witte vlekken op zijn landkaart. Het Amsterdamse bedrijf was al de grootste brouwer van Europa, met nummer één of tweeposities in onder meer Spanje, Italië, Frankrijk, Nederland, Polen, Ierland en de Alpenlanden. Maar na de overname wordt het Nederlandse concern met afstand de grootste.

Zowel de omzet als het biervolume groeit met circa een kwart tot ruim 15 miljard euro respectievelijk 139 miljoen hectoliter (op basis van de cijfers over 2006). Het aantal werknemers groeit van 57 duizend tot ruim 65 duizend.

Op wereldschaal blijft het Amsterdamse bedrijf, dat voorafgaand aan de overname 115 brouwerijen telde in 65 landen, de nummer vier.

Daar komen nu tien Europese brouwerijen bij. Tot de kleinere van Heinekens aanwinsten uit de S & N-stal behoort onder meer de Belgische nummer twee, Alken-Maes, bekend van Maes-pils en de speciaalbieren Affligem en Mort Subite. Ook in Portugal wordt de nummer twee ingelijfd, in de vorm van de brouwer van Sagres-bier. Kleine spelers in Finland en Ierland behoren eveneens tot de buit.

De hoofdprijs zijn echter de Britse activiteiten. Met merken als Foster’s, Kronenbourg 1664 (beide pils), John Smith’s (bitter) en Strongbow (cider) is S & N de grootste van het land met een marktaandeel van ruim 25 procent.

Hoewel Heineken en Amstel vooral in Londen in steeds meer pubs te krijgen zijn, had het Nederlandse bedrijf op eigen kracht tot dusver slechts 1 procent van de lucratieve Britse markt.

Die merken zullen nu in veel meer Britse horecagelegenheden opduiken, aangezien een afzonderlijke tak van S & N het management voert over ruim tweeduizend Britse pubs.

Net zoals in andere Noord-Europese landen is de Britse biermarkt vrijwel verzadigd, hoewel de brouwers liever spreken van ‘volwassen’. Toch gloort er hoop voor Heineken: Britten hebben pils (lager) pas enkele jaren geleden ontdekt, en zogeheten premium-merken zoals Heineken en Kronenbourg groeien juist onstuimig.

Datzelfde geldt voor cider. ‘Hoewel er alcohol in zit, zien veel mensen het als natuurlijk en gezond’, zegt Hooft Graafland. ‘Het is ook een prachtig ambachtelijk product, we hebben vanaf nu eigen appelboomgaarden. We gaan kijken of we onze ciders ook kunnen introduceren in landen als Spanje en Frankrijk.’

Bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer wijst ten slotte op een ander pareltje van S & N: het belang van 37,5 procent in de grootste brouwer van India. ‘Het merk Kingfisher is daar met afstand het grootst. En India wordt één van de grote groeiers in de wereld.’

Op papier is de potentie in elk geval gigantisch. Waar bijvoorbeeld Ieren jaarlijks 129 liter bier per hoofd drinken, zitten de 1,1 miljard Indiërs gemiddeld nog onder de 1 liter per persoon.

De vraag resteert of Heineken te veel heeft betaald voor zijn deel in S & N. Het bedrijf verwacht over vier jaar 162 miljoen euro per jaar te kunnen besparen. Analisten denken dat die schatting conservatief is.

In Schotland en Engeland zijn de bonden al bezorgd over ontslagen op het hoofdkwartier en bij de vijf brouwerijen. Van Boxmeer hield zijn kaarten voor zich: ‘Geen commentaar.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.