Heineken vraagt zich na goed bierjaar af wat Trump nu écht gaat doen

Heineken verkoopt meer bier, vooral in Latijns-Amerika en Azië

Heineken heeft een goed jaar achter de rug, ondanks het economische en politieke gewoel dat in tal van belangrijke markten de verkopen onder druk zette. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa bracht Heineken minder bier aan de man. De terugval daar werd gecompenseerd door enthousiaste bierdrinkers in Latijns-Amerika en Azië. In dat laatste werelddeel ging de consumptie met bijna 5 miljoen hectoliter omhoog, van 19,8 miljoen in 2015 - een stijging van bijna 18 procent.

Heineken-topman Jean-François van Boxmeer. Beeld Didier Jouret

De omzet van de Nederlandse bierbrouwer steeg van 20,5 miljard euro naar bijna 20,8 miljard, de nettowinst ging van 2,04 miljard naar 2,09 miljard. Geen slechte prestatie voor Jean-François van Boxmeer (55), de Belgische topman van wie vorig jaar nog werd betwijfeld of hij de geschikte man was om Heineken nog eens vier jaar te leiden, na al elf jaar aan het roer.

Van Boxmeers herbenoeming in oktober ontlokte onder meer kritiek van directeur Paul Koster van beleggersvereniging VEB. Koster trok een vergelijking met brandweermannen. 'Die lopen bijvoorbeeld na 10 jaar het grootste risico op ongelukken omdat ze denken alles al een keer te hebben meegemaakt.'

Heineken en Van Boxmeer lijken 2016 zonder grote kleerscheuren te hebben doorstaan. Hoe 2017 uitpakt is koffiedik kijken. '70 procent van de factoren die effect hebben op je bedrijfsactiviteiten kun je niet beïnvloeden', zegt Van Boxmeer over het nakende vertrek van de Britten uit de Europese Unie en over de politieke omwentelingen in de Verenigde Staten.

'Wat er in de VS gebeurt, daar kunnen we als Heineken weinig aan doen. Het enige wat we de Amerikanen kunnen voorhouden is dat een brutale inperking van de wereldhandel, zoals Trump die voorstaat, de VS meer pijn zal doen. De Amerikaanse president kiest voor meer banen voor de Amerikaanse bevolking. Dat moet hij vooral doen. Maar we zien vooral nog heel veel speculatie en nog geen concrete wetgeving. Als je het Nafta-handelsverdrag opblaast, moet je wel met een alternatief komen.'

De biermarkt in Europa groeit maar mondjesmaat, met 0,7 procent. Wat gaat u doen om dat te verbeteren?

'We laten een organische groei zien van 3,5 procent. Voor een markt die al tien jaar structureel onder druk staat, vind ik dat niet slecht. Dit is het derde achtereenvolgende jaar dat de Europese markt groeit. We hebben in Europa een groot netwerk van brouwerijen en distributeurs, maar er is geen overcapaciteit. We mikken op groei door meer premium-bieren en meer diversicatie in het aanbod.'

In het Verenigd Koninkrijk is de overname van Punch Taverns, een keten van 1.900 pubs, op een haar na gevild. Sommige kroegeigenaren vrezen dat ze Heineken-merken krijgen opgedrongen. Is die angst terecht?

'Wij dringen niemand wat op. Duurzaamheid betekent niet alleen dat je netjes omgaat met het milieu en dat je helpt bij een verantwoord alcoholgebruik. Je moet ook netjes omgaan met je klanten. Dat doen we. Wat je leest zijn wat oprispingen in sommige kranten. Hoewel de Britse pub minder populair is, is dit een goede investering. Het is een strategische uitbreiding van wat we in handen kregen toen we in 2008 de Schotse brouwer Scottish & Newcastle deels overnamen.'

Behalve Punch Taverns (prijskaartje 357 miljoen euro) nam Heineken maandag voor 664 miljoen dollar de Braziliaanse activiteiten van de Japanse bier- en frisdrankenmaker Kirin over. Kunnen we meer van dit soort overnames verwachten?

'Ja, de komende jaren zal Heineken nog meer investeringen doen, maar wat en waar - daar zeg ik niks over. Dat doe ik al elf jaar niet. Maar je ziet dat de laatste vijftien jaar de footprint van Heineken grondig is veranderd. In 2000 waren Europa en de VS goed voor 80 procent van de bierafzet, nu komt tweederde uit opkomende markten, en dat geldt voor 57 procent van de winst.'

'Elke investering heeft zijn eigen doel. Soms doe je het om je positie te versterken, zoals we nu doen in Groot-Brittannië en Brazilië. Andere investeringen leveren onverwacht een plezierige verrassing op. De overname van Scottish & Newcastle bracht ons negen jaar geleden de cider. Dat verkopen we nu in tien, twaalf landen, en elk jaar komen daar twee á drie landen bij, over een pad waarvoor we 20 tot 25 jaar uittrekken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.