Heineken slaagt waar Pepsi faalde: met bier kun je wél bruggen bouwen

Cola voor een betere wereld werkt niet, bier wel. Dat lijkt de conclusie van een maand waarin zowel Pepsi als Heineken politiek geëngageerde reclamespotjes uitbrachten. Beide bedrijven suggereren daarin dat hun drank de kracht heeft om bruggen te bouwen. Het publiek hoonde Pepsi's poging weg, maar lijkt het filmpje van Heineken te omarmen.

Heineken bier: het alcoholhoudende cement dat de samenleving bijeenhoudt.

De Nederlandse brouwer zette vorige week een Engelstalige reclame op YouTube. Daarin bouwen tweetallen die elkaar niet kennen een bar. Wat de deelnemers niet weten is dat ze een tegengestelde kijk op de wereld hebben. Een klimaatontkenner werkt samen met een activist. Een man die feminisme 'mannenhaat' noemt is gekoppeld aan een vrouw die naar eigen zeggen 'honderd procent feminist' is. Een transgendervrouw sleept houten baronderdelen met een man die transgenders 'zeer vreemd' noemt.

Als de bar af is, krijgen de deelnemers een film te zien waaruit de tegenstellingen blijken. Meteen daarna geeft een stem twee opties: weglopen of discussiëren onder het genot van een biertje. Iedereen kiest voor de laatste optie.

(Tekst gaat verder onder de video)

Britse en Amerikaanse media als The Guardian, CNN en de Huffington Post schrijven massaal lovend over de reclame. Op Twitter is ook vrijwel iedereen enthousiast. 'Briljant! In contact met elkaar is alles dus te begrijpen en op te lossen', schrijft Edwin Staal. Iemand anders noemt het de mooiste reclame van het jaar. De vergelijking met de Pepsireclame van eerder deze maand lijkt ook snel gemaakt. 'Hey Pepsi, dit is hoe je een reclame maakt over bruggen bouwen tussen de politiek verdeelden', schrijft Michelle Ye Hee Lee.

Pepsi kwam met een filmpje waarin het Amerikaanse model Kendall Jenner bij een protestmars een blikje Pepsi aan een politieagent geeft. De agent lacht, de demonstranten zijn blij. De problemen lijken opgelost. Vrijwel direct nadat de reclame online was gekomen stroomden de sociale media vol met boze commentaren. De kern was: Pepsi probeert met dit lege statement te profiteren van protestbewegingen als Black Lives Matter en het verzet tegen Trump. Na een paar dagen commotie trok de frisdankproducten de reclame in.

'Die Pepsireclame was echt beschamend', zegt ook reclamedeskundige Cor Hospes. 'Maar ik snap ook niet waarom mensen zo enthousiast zijn over het filmpje van Heineken. Wat heeft het in godsnaam te maken met Heineken? Het is niet zo dat Heineken al langer deze koers vaart. Dat maakt dit filmpje ongeloofwaardig. Het had net zo goed over chocolademelk kunnen gaan of over een ander biermerk. Ook hier is het doel uiteindelijk gewoon een product verkopen.'

Beeld uit de verguisde Pepsireclame.

Echt goed uitgevoerd vindt Hospes de reclame ook niet. 'We weten niet eens of die mensen geen acteurs zijn. Zolang we geen namen weten, is dat maar de vraag. Als Heineken dit goed wilt doen moet het bedrijf ook zes documentaires maken waarin de deelnemers langer worden gevolgd. Dan heb je een echt verhaal', zegt Hospes.

De man die een afkeer heeft van transgenders en de transgender: als dat maar goed gaat.

Wat ging er mis bij de Pepsi-commercial?

Pepsi is een wondermiddel tegen sociale ongelijkheid. Dat lijkt het frisdrankmerk te suggereren in een nieuw, twee minuten durend spotje, dat wereldwijd hoon oproept.

Het moment van Ieshia Evans (en Jonathan Bachman) kreeg een eigenaardige echo door ditmaal het supermodel Kendall Jenner voor een wachtende rij politieagenten te plaatsen, terwijl ze gefotografeerd wordt door een jonge vrouw op het moment dat ze een blikje Pepsi overhandigt aan een agent. Gevolgd door, ja, wat? Wereldvrede & frisdrankconsumptie. (+)

Kendall Jenner, beter bekend als het zusje van, nou ja, een stel Kardashians, ligt onder vuur vanwege een reclamespotje voor Pepsi. Het spotje - en nu stellen we het even puur objectief en journalistiek - is van een krankzinnig enorme idiotie. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden