Heineken probeert het weer in Birma

Heineken gaat het opnieuw proberen in Myanmar. De Nederlandse bierfabrikant heeft afgelopen weekend een brouwerij geopend in het vroegere Birma. In de jaren negentig vertilde Heineken zich lelijk aan Myanmar toen het zich na maatschappelijke druk terugtrok uit het destijds door een militaire junta geleide land.

Een fabrieksmedewerker checkt lege flesjes van Regal Seven bier in de nieuwe fabriek van Heineken vlakbij Yangon, Myanmar. Beeld EPA
Een fabrieksmedewerker checkt lege flesjes van Regal Seven bier in de nieuwe fabriek van Heineken vlakbij Yangon, Myanmar.Beeld EPA

De voor 54 miljoen euro gebouwde brouwerij biedt werk aan ruim 200 mensen en moet 330 duizend hectoliter bier per jaar gaan produceren. Dat gebeurt in het stadje Hmawbi, vlakbij Rangoon, met 5 miljoen inwoners de grootste stad van Myanmar. Heineken runt de fabriek samen met Alliance Brewery Co Ltd (ABC), een lokale brouwer geleid door ondernemer Aung Moe Kyaw. Heineken heeft een belang van 57 procent in de joint venture. De brouwerij zal naast Heineken ook het lokale bier Regal Seven gaan produceren. Heineken gaat daarmee de concurrentie aan met Carlsberg. Het Deense bedrijf lanceerde in mei als eerste van de grote biermerken een brouwerij in Myanmar.

De politieke situatie is sterk verbeterd in het Zuidoost-Aziatische land nadat in 2011 een einde kwam aan 49 jaar militaire dictatuur. Sindsdien is ook het embargo op zaken doen in en met Myanmar opgeheven. Onder president Thein Sein kruipt het land langzaam maar zeker uit het isolement. Dat noopt veel westerse bedrijven tot een terugkeer naar het boeddhistische Myanmar, dat met 51 miljoen inwoners een interessante onontgonnen markt vormt.

Economische groei

'Er is een toenemende mate van erkenning voor de vooruitgang die Myanmar maakt in zijn politieke en sociale hervormingen,' liet Heineken-bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer twee jaar geleden al optekenen over Myanmar, bij het tekenen van de overeenkomst die de komst van de brouwerij mogelijk maakte. 'Dankzij onze investeringen, door het creëren van banen, en ons wereldwijde beleid geloof ik dat we dit proces kunnen ondersteunen.'

Analisten verwachten veel van de economische groei van het land, waardoor ook het besteedbaar inkomen van de bevolking de komende jaren sterk zal stijgen. In 2014 groeide het bbp van Myanmar met 7,7 procent. En dat kan de nu nog zeer lage bierconsumptie weer een flinke impuls geven. Waar in het naburige Thailand gemiddeld 31 liter bier per jaar wordt gedronken, houden Birmezen het bij iets meer dan 3 liter bier, tegen 72 liter bier per jaar voor Nederlanders.

Dat is interessant voor westerse bierbrouwers, temeer daar in het westen zelf de groei er wel uit is wat de bierconsumptie betreft. Heineken hoopt dat de aanwezigheid van de bierbrouwer in Myanmar net zo'n succes zal worden als in Vietnam, dat inmiddels een van Heinekens belangrijkste afzetmarkten is.

Tochzal het volgens marktkenners niet makkelijk zijn om de macht te breken van het door de staat gesteunde Myanmar Brewery, dat 80 procent van de markt in handen heeft.

Beter dan in 1996

Voor Heineken is het te hopen dat het beter zal gaan dan in 1996. Toen staakte Heineken maandenlange druk de plannen voor een fabriek in Myanmar. Heineken deed dat nadat verschillende landen dreigden Heineken-bier te zullen boycotten als de brouwer zich in zou laten met het militaire regime van het land. Een van die landen was de Verenigde Staten, een van de belangrijkste markten van Heineken, waar actiegroepen de Nederlandse bierbrouwer in de ban dreigden te doen.

Oppositieleidster Aung San Suu Kyi, later onderscheiden met de Nobelprijs voor de Vrede, riep buitenlandse bedrijven herhaaldelijk op om weg te blijven uit het land. Daarbij noemde ze Heineken uitdrukkelijk. Om verdere reputatieschade tegen te gaan trok Heineken zich terug en verkocht zijn belang in de Birmese brouwerij aan een Singaporese concurrent. 'De publieke opinie en de opvattingen over deze markt zijn zozeer veranderd, dat zich negatieve effecten op het Heinekenmerk en de reputatie van onze onderneming kunnen voordoen', zei toenmalig bestuursvoorzitter Karel Vuursteen destijds. Een schip met brouwketels, op weg naar Myanmar, moest rechtsomkeert maken.

Met de nieuwe brouwerij breidt Heineken verder uit naar hoge groeimarkten, schreef de op twee na grootste bierproducent ter wereld maandag in een persverklaring. Beleggers konden de stap wel waarderen. Op de AEX won Heineken maandag 0,72 procent na de bekendmaking van de nieuwe brouwerij in Myanmar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden