Heineken populair in opkomende markten

Heineken heeft het eerste half jaar van 2015 meer bier verkocht. In Europa was sprake van een teruglopende afzet, maar dat werd meer dan goedgemaakt door ge groeiende afzet in opkomende markten in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.

Heineken.Beeld reuters

In totaal werd 1 procent meer bier verkocht dan in het eerste half jaar van 2014, de effecten van overnames niet meegerekend. Het ging bij elkaar om ruim 98 miljoen hectoliter, vergelijkbaar met meer dan 39 miljard vaasjes van 25 centiliter.

Heineken deed vooral goede zaken in het premiumsegment, maakte de bierbrouwer maandag bekend. Merken die sterke groeicijfers lieten zien waren Desperados, Affligem en Sol Premium. Het bedrijf wist het marktaandeel te vergroten in Nederland en de Verenigde Staten.

De dorst naar Heineken nam zoals verwacht in het tweede kwartaal wel minder sterk toe dan in de eerste drie maanden van het jaar. Vorig jaar werden in het tweede kwartaal veel bierflesjes, glazen en blikjes van Heineken verkocht vanwege het wereldkampioenschap voetbal.

Exportrecord

Nederland is na Mexico de grootste bierexporteur ter wereld. Vorig jaar behaalden de Nederlandse bierbrouwers een nieuw exportrecord: samen exporteerden ze bijna 1,6 miljard euro aan bier.

Hoge verwachtingen

Dat de verkoop in Europa nu wat tegenvalt heeft volgens Heineken onder meer te maken met de economische onzekerheid in Griekenland en Rusland.

Heineken zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 6,7 procent toenemen tot 9,9 miljard euro. Het concern profiteerde daarbij ook sterk van gunstige wisselkoerseffecten. De brouwer boekte naar eigen zeggen 'solide resultaten', in lijn met eigen verwachtingen. Netto hield het bedrijf 19 procent meer over. Dat komt neer op een winst van 915 miljoen euro.

Heineken rekent erop ook komende maanden meer bier te verkopen dan een jaar geleden. Financieel directeur Laurence Debroux heeft onder meer hoge verwachtingen van de markt in Vietnam en Ethiopië, zei ze tegen het ANP. De positieve wisselkoerseffecten zwakken waarschijnlijk wel wat af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden