Heineken maakt minder winst

Een Heinekenfabriek in Mexico. Beeld REUTERS
Een Heinekenfabriek in Mexico.Beeld REUTERS

Heineken heeft in het eerste kwartaal iets minder winst gemaakt dan een jaar eerder, al verkocht het wel een stuk meer bier. Het totale verkochte biervolume werd door Heineken op eigen kracht met 4,3 procent opgevoerd. Vooral het eigen merk leverde daarbij een bovengemiddelde bijdrage (een stijging van 8,1 procent).

In Azië was de volumegroei het sterkst, vooral door de verhoogde verkoop van Tiger een blond bier uit Singapore wat onder dochterbedrijf Heineken Asia Pacific gebrouwen wordt. De groei liep in die regio op tot ruim 11 procent. Ook in Noord- en Zuid Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa beleefde Heineken een volumegroei van tussen de 6 en 7 procent. Mede door de relatief koude winter trokken consumenten in Europa iets minder vaak een Heineken open: een daling van 1,7 procent.

De nettowinst van Heineken bedroeg in het eerste kwartaal 260 miljoen euro, terwijl dat een jaar eerder nog 293 miljoen euro was. Volgens topman Jean-François van Boxmeer waren de geboekte resultaten verwacht, al nam de waarde van het aandeel woensdag wel af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden