Heineken en Superunie leggen ruzie bij

Het handelsconflict tussen de inkoopcombinatie Superunie en de bierbrouwer Heineken is voorbij. Dat heeft directeur Frans Fredrix van Superunie donderdag gezegd....

Over de inhoud van de overeenkomst wilde hij niets zeggen. ‘Sinds vorige week voeren wij weer een normaal assortiment bier’, aldus Fredrix. Hoewel de leden van Superunie weer Heineken en Amstel bier in huis kunnen halen, is de directeur voorzichtig. ‘Een inkoper is nooit een tevreden mens.’

De inkoopcombinatie verzorgt de inkoop van goederen voor ongeveer vijftien supermarktketens. Conflicten tussen fabrikanten van levensmiddelen en supermarktketens komen vaker voor. Vorig jaar kregen bierbrouwer Grolsch en Albert Heijn het met elkaar aan de stok. Het resultaat was dat Grolsch tijdelijk moeilijk in de winkels van de Zaanse grootgrutter te vinden was.

Het grote probleem voor merkfabrikanten is dat hun producten overal verkrijgen zijn. Een van de weinige punten waarmee supermarkten zich met merkartikelen kunnen onderscheiden is de prijs. Juist daar willen de merkartikelenfabrikanten niet aan tornen, want als de ene supermarkten zo'n artikel tegen een lage prijs kan aanbieden, wil de concurrentie dat ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden