Heineken duurder door grondstofprijzen

Het bier van Heineken wordt komend jaar 3 tot 4 procent duurder in Europa. Stijgende grondstofprijzen, hogere energiekosten en de toegenomen prijzen van verpakkingsmateriaal zoals aluminium, zijn daarvan de voornaamste oorzaken....

Van onze verslaggever Wouter Keuning

De prijzen in de Verenigde Staten zal Heineken niet laten stijgen, omdat het daar nog meer marktaandeel wil veroveren. ‘We moeten voorzichtig zijn de prijs daar te verhogen’, aldus financieel topman René Hooft Graafland. Of het bedrijf de prijzen in Europa zal verlagen als de consument minder bier gaat drinken, wilde topman Jean-François van Boxmeer niet zeggen.

Heineken boekte in 2007 een nettowinst van 1,12 miljard euro. Dat was 23 procent meer dan vorig jaar. De omzet steeg met 6 procent naar 12,56 miljard euro.

Hoewel de cijfers niet veel verschilden van de verwachtingen van analisten, reageerden beleggers teleurgesteld. Het aandeel Heineken verloor woensdag 6 procent van zijn waarde.

De reden daarvoor was dat Heineken geen concreet percentage meldde van de verwachte nettowinstgroei voor 2008. In vorige jaren deed het concern dat wel. ‘Heineken is onmachtig te analyseren wat de gevolgen zijn van de prijsstijgingen die ze doorberekenen aan klanten’, aldus analist Gerard Rijk van ING Wholesale. Ook de nog onduidelijke impact van de Amerikaanse economie op de wereldwijde consumptie van bier en de wereldwijd stijgende inflatie maken een goede voorspelling lastig volgens Richard Withagen, analist bij SNS Securities.

‘Als een grote brouwer als Heineken zegt dat ze het allemaal niet weten, dan geeft dat onzekerheid. Daar vinden beleggers nou eenmaal niet fijn’, aldus Withagen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden