Heijmans bloeit op met A10, Damen Shipyards vervalt

De winnaar & verliezer van de week

Deze week in de winnaar en verliezer van de week: A10 een zegen voor Heijmans, Fiod een last voor Damen Shipyards.

Luchtfoto van kantoorpanden op de Zuidas in Amsterdam-Zuid langs de A10. Beeld anp

Winnaar: Ton Hillen

Opvallende beweging donderdag op het Damrak. De koers van het bouwbedrijf Heijmans schoot 5,4 procent omhoog. Ondanks een serie van miskleunen heeft Heijmans met twee partners een reuze-order binnengehaald voor het verbreden en gedeeltelijk ondergronds brengen van snelweg A10 bij de Zuidas: het zogenoemde Zuidasdok-project.

Heijmans was eind vorig jaar de gebeten hond. Het bedrijf maakte bekend in de rode cijfers te zitten vanwege problemen bij enkele grote projecten: de aanleg van de Westfrisiaweg in Noord-Holland, de bouw van een energiefabriek in Tilburg en een sluis in Zaandam.

In alle gevallen waren die projecten aangenomen tegen te lage prijzen en te hoge risico's. In korte tijd daalde de koers van het aandeel van 8,80 tot 4,40 euro. Bestuursvoorzitter Bert van Els trad in november terug om zich aan zijn hobby's te wijden. Eerder was ook de financiële man opgestapt.

Ton Hillen, die Van Els op 1 december opvolgde als hoogste baas, heeft het tij doen keren. Tenminste: de beleggers geloven weer in het fonds. Met de opdracht is bijna 1 miljard euro gemoeid, waarvan Heijmans 15 procent voor zijn rekening neemt. Overigens begint de uitvoering van het A10-project pas in 2019. De oplevering is in 2028. Tegenvallers kunnen zich in die tijd nog altijd voordoen.

Heijmans

Ondanks miskleunen haalt bedrijf weer reuze-order binnen

Ton Hillen Beeld Gonnie Tijs000

Verliezer: Kommer Damen

Op 12 januari werd scheepsbouwer Kommer Damen ereburger van Gorinchem. Burgemeester Govert Veldhuijzen reikte hem de penning uit vanwege zijn 'zijn grote verdiensten voor de stad en de zorg voor zijn werknemers in zijn bedrijf'. De volgende dag viel de FIOD de firma binnen en nam een deel van de administratie in beslag.

Sinds Damen (nu 72) in 1967 bij de familiewerf van zijn vader en oom in dienst trad, heeft hij het bedrijf opgestoten in de vaart der volkeren. Terwijl de ene na de andere Nederlandse werf het loodje legde in de mondiale concurrentiestrijd groeide Damen Shipyards uit tot een gigant. Zijn formule was simpel: laat de casco's bouwen in lagelonenlanden en doe het ingewikkelde in Nederland. Jaarlijks bouwt Damen nu 180 schepen.

Wat nu fout is gegaan, zegt Damen niet te weten. Bekend is dat een van de agenten wegens onregelmatigheden met een vertrekregeling van 5 miljoen euro is afgezwaaid. Daarom heeft het jaarverslag 2015 geen accountantsverklaring. Mogelijk zou het te maken hebben met betaling van steekpenningen.

Hoe dan ook: het Openbaar Ministerie in Zeeland besloot meteen een bijeenkomst af te gelasten over witte boordencriminaliteit die volgende week bij Damen Shipyards in Vlissingen zou worden gehouden. Die is nu verplaatst naar Middelburg.

Damen Shipyards

Inval FIOD lelijk vlekje op blazoen nieuwe ereburger

Kommer Damen Beeld Hollandse Hoogte
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.