Heen en Weer V

IN DE JAREN ZESTIG DREIGDEN ZE TE VERDWIJNEN, MAAR VEERPONTEN BLIJKEN ONMISBAAR IN HET RIVIERENLAND. DOOR WOUTER SINKE..

'Het is koud', beaamt Petra Preisner (32) op pont Heen en Weer V tussenMillingen aan de Rijn en Pannerden. Eerst wachten op het veer en dan deovertocht over het Bijlands Kanaal, waar de wind nog even extra opsteekt.Maar het is dit of 35 kilometer omrijden voor de Millingse die dagelijksnaar haar werk in Zevenaar fietst.

De pont is een van de 223 overzetveren die Nederland op dit momentheeft. Afgelopen week is er een nieuw overzicht van alle overzetveren inNederland, België en de Nederlands-Duitse grensstreek uitgekomen. Metdaarin 31 nieuwe veren sinds de vorige uitgave uit 2000. Nieuw in de lijstzijn bijvoorbeeld het zelfbedieningsveer dat het Friese Ny Beets metTijnje verbindt en motorveer Vice Versa dat tussen Varik en Heerewaardenpendelt.

Volgens Karel Brouwerens, vice-voorzitter van de Vereniging Vrienden vande Voetveren, worden er de komende jaren nog minstens achttien veren in devaart genomen.

Het lijkt iets van lang geleden, zo'n pontje. Zoiets uit de tijd vanhet kinderliedje 'Schipper mag ik overvaren'. Maar ondanks de huidigeinfrastructuur blijven overzetveren nog steeds noodzakelijk. Over de Lek,de Waal, de IJssel en andere waterwegen varen nog dagelijks autoponten envoet- en fietsveren heen en weer.

In de jaren zestig werden nog veel ponten opgeheven vanuit de gedachtedat die met de aanleg van nieuwe bruggen en wegen overbodig waren geworden.Maar voor wandelaars en fietsers - volgens planologen uit die tijd eenuitstervende soort - is een omweg van twintig kilometer naar deeerstvolgende brug meer dan een klein ongemak.

Toen in 1982 de Vereniging voor Voetveren werd opgericht waren er nogzo'n vijftig pontjes in de vaart. Sinds die tijd is er behoorlijk geijverdvoor met name voet- en fietsveren, die in het netwerk van wandel- enfietspaden onontbeerlijk zijn. Zo worden Middelharnis en Hellevoetsluisweer verbonden door een majestueuze tweemaster die in augustus van maandagtot donderdag tweemaal daags heen en weer vaart.

En zo zet kapitein Bruno Kievit met zijn Halve Maan V in dezomermaanden zeventigduizend personen over tussen Millingen en Gendt. Ditzijn voornamelijk fietsers, maar ook wandelaars over het Pieterpad, dieblij zijn dat ze niet een enorme omweg naar de brug bij Nijmegen of Emmerikhoeven te maken.

Maar niet alleen in het recreatieve verkeer worden voet- en fietsverengebruikt. In Amsterdam zijn de pontjes over het IJ tijdens de spitsurenvaak overvol. Twee jaar geleden werd er zelfs nog een nieuw (gratis) veertussen het Centraal Station en de NDSM-werf in gebruik genomen. VoorJasmijn Braber (26), die in het centrum werkt, een must. 'Als de pont erniet was geweest, was ik nooit in Amsterdam-Noord gaan wonen', zegt zestellig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden