columnpeter de waard

Heeft KPN hete pek en kokende olie genoeg om belegering van de barbaren te weerstaan?

x Beeld x
xBeeld x

De eerste samenzweringsgedachte bij de melding van twee potentiële overnemers was dat KPN hiermee de tariefsverhogingen had trachten te verbloemen. Het internet- en tv-abonnement wordt per 1 juli 1,50 euro duurder, omdat KPN naar eigen zeggen grote investeringen moet doen nu iedereen vanwege het thuis werken op internet zit.

Met groot nieuws zou klein nieuws worden overschaduwd. Het is een bekende pr-truc. Normaal melden bedrijven zelden dat zij zijn benaderd door een potentiële overnemer die meteen de deur is gewezen. Dat leidt maar tot zinloze speculatie, waardoor het aandeel een speelbal wordt van de financiële markten. Bedrijven kunnen wel aan de gang blijven. Een cliché is nu eenmaal dat op de overnamemarkt ‘iedereen altijd met iedereen spreekt’. Managers moeten nu eenmaal hun voelhoorns uitsteken en anders worden zij daar wel aan herinnerd door zakenbankiers die een mooie deal nooit versmaden.

Nu is KPN al een speelbal voor speculanten sinds het in 1994 door het kabinet-Kok werd geprivatiseerd, waarbij iedere Nederlander een knaak korting kreeg om een aandeeltje te kopen.

Onder leiding van Wim Dik ging het bedrijf meteen enorm expanderen door de een na de andere overname te doen in het buitenland. In 2000 vergaloppeerde KPN zich met miljardenbiedingen voor umts-licenties die het bedrijf aan de rand van de afgrond brachten. Het aandeel kelderde in een jaar van 20 naar 2 euro, waarna het onder Ad Scheepbouwer werd ontmanteld.

In het laatste decennium is KPN een prooi geworden voor buitenlanders die toegang willen hebben tot de Nederlandse markt. De Mexicaan Carlos Slim, toen de rijkste man ter wereld, deed een vergeefse poging, net als het Amerikaanse AT&T. De belangstelling van de Zweden was bekend.

En nu is ook KKR in de markt, het beruchte private equityfonds dat in Nederland eerder eigendom was van Vendex KBB, uitgever VNU, Q Park en de halfgeleidersdivisie van Philips. In 2018 verloste KKR nog Unilever van de margarinetak. KKR staat erom bekend met ‘nee’ geen genoegen te nemen. In 1988 nam het opkoopfonds RJR Nabisco over, hetgeen werd verfilmd in de Hollywood-blockbuster Barbarians at the Gate (Barbaren aan de Poort). Sinds die tijd is niemand meer veilig voor dit fonds met een vermogen van 200 miljard euro.

KPN heeft weliswaar hete pek en kokende olie in overvloed (een stichting die preferente aandelen kan plaatsen, een veto van de overheid en een bedenktijd van 180 dagen) tegen een vijandige belegering, maar soms is de druk van de eigen aandeelhouders te groot. Dat is met name het geval als overnemers zich in rijen van tien opstellen en aanlokkelijke premies blijven bieden.

Door nu te melden dat er barbaren voor de poort staan, zou het bestuur de eigen aandeelhouders juist kunnen mobiliseren voor een overname. Maar dat is een tweede samenzweringsgedachte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden