Haven Rotterdam loopt Russisch geld mis

De bouw van een Russische olieterminal in de Rotterdamse haven gaat niet door. Het Russische bedrijf Summa heeft de financiering niet rond gekregen.

Containeroverslag op het terrein van APM Terminals op de Tweede Maasvlakte in de Rotterdamse haven.Beeld anp

Een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) bevestigde donderdag dat het contract met Summa's dochteronderneming Shtandart TT woensdag is beëindigd. De vestiging van de terminal zou het havenbedrijf de komende 30 jaar meer dan 700 miljoen aan inkomsten opleveren.

Summa kreeg de zaak niet rond omdat Russische olieconcerns geen garanties wilden geven voor de levering van ruwe olie aan de terminal van Summa. Dat zou mede te maken met de ruzie tussen Rusland en Europa over Oekraïne en de daaruit voortvloeiende handelssancties tegen Rusland.

Ambitieus

De overeenkomst om de Russische terminal te bouwen werd in 2011 gepresenteerd. De ondertekening van de contracten vond plaats in aanwezigheid van de toenmalige Russische president Medvedev en premier Rutte.

In de terminal zouden het havenbedrijf Rotterdam, de Nederlands-Zwitserse oliehandel Vitol en het Russische Summa samenwerken. Twee jaar geleden werd de grond al overgedragen. Maar vorig jaar trok Vitol zich uit het project terug.

Eerder deze maand zou er in Moskou een bijeenkomst zijn geweest waarbij president Poetin aanwezig was. Volgens de Russische krant Kommersant was het afhaken van Vitol een van de belangrijkste redenen voor de Russen om te twijfelen aan de winstgevendheid van de Rotterdamse terminal. De Russen zouden ook bang zijn dat de aandelen in zo'n terminal het doelwit kunnen worden van de aandeelhouders van het failliete olieconcern Yukos.

Beeld anp

'Strategisch belang'

Het Permanente Hof van Arbitrage veroordeelde Rusland vorig jaar tot het betalen van een schadevergoeding van 51,6 miljard dollar (46 miljard euro) aan een groep aandeelhouders van Yukos. De aandeelhouders hebben al gepoogd beslag te leggen op Russische bezittingen in Europese landen.

De Rotterdamse havenwethouder Pex Langenberg noemde de terminal vorig jaar nog van 'strategisch belang' voor Nederland als West-Europees energieknooppunt.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden