Haven bindt strijd aan met roestbakken

Tien minuten had deurwaarder P. Krebbers donderdag nodig om de Rotterdamse haven te verlossen van twee hinderlijke roestbakken: de Litouwse kustvaarder Kati en de Russische vissersboot Tseriba....

Zelfs de slopers wilden gisteren op de veiling voor dat schip geen dubbeltje betalen. 'Dat ding zit vol asbest', verduidelijkte directeur H. Poot van Scheepssloperij Nederland uit 's-Gravendeel. Noodgedwongen kocht het havenbedrijf de Tseriba. 'Dan kan het schip tenminste verwijderd worden', aldus advocaat M. Ynzonides van GHR.

Jaarlijks wordt de Rotterdamse haven opgescheept met zo'n 150 schepen die door schuldeisers aan de ketting worden gelegd. Het gaat vaak om drijvende doodskisten, waarvoor de dubieuze eigenaars geen belangstelling meer hebben. Ze houden zich schuil, weigeren rekeningen te betalen en laten de bemanning aan haar lot over. De schepen kosten het havenbedrijf jaarlijks miljoenen. Het GHR wil van dat probleem af.

Poot is best bereid de Rus te slopen. Maar dan zal het havenbedrijf als de nieuwe eigenaar eerst het asbest moeten laten verwijderen. Hij schatte die kosten al gauw op honderdduizend gulden. De onderhandelingen over het bedrag dat de GHR op de sloop moet toeleggen, begonnen gisteren direct na de veiling in een kamertje in de Rotterdamse rechtbank.

Het gebrek aan belangstelling van kopers voor de Kati en de Tseriba betekent dat het Rotterdams havenbedrijf kan fluiten naar de acht ton aan havengelden die het nog te goed heeft van de scheepseigenaren. De Tseriba arriveerde in maart 1995 in de Merwehaven, de Kati volgde nog geen jaar later.

Op verzoek van de schuldeisers werd op beide schepen beslag gelegd. Alle pogingen contact te krijgen met de eigenaars mislukten. De bemanningen gingen na enige tijd van boord.

De roestbakken vormen een lastig probleem voor de haven. Ze bezetten lange tijd een ligplaats en het kost veel juridische inspanningen om ze weg te krijgen. Het is volgens het havenbedrijf aantrekkelijk in Rotterdam een schip aan de ketting te laten leggen. Een schuldeiser kan daar eenvoudig om vragen aan de president van de rechtbank.

In de meeste landen ligt dat veel gecompliceerder. Bovendien wordt de bemanning in Rotterdam onderhouden door de sociale dienst en is er een bloeiende praktijk ontstaan van 'natte advocaten', die zelfs in het buitenland adverteren om in Nederland beslag te laten leggen. Het GHR wil de negatieve gevolgen van die praktijken voor de haven terugdringen.

Er wordt met de betrokken ministeries overlegd om het GHR bij beslaglegging een voorkeursbehandeling te geven. Dan is de kans groter dat het bedrijf nog iets van zijn claims terug ziet. Nu moet het GHR achteraan sluiten in de rij gedupeerden.

De hoofdprijs van de openbare verkoop van gisteren, de Indiase bulkcarrier Jaising Trinity, kwam niet meer onder de hamer. Het schip ligt sinds vorig jaar aan de ketting en wordt bewaakt door een bemanning van twaalf koppen. Er was serieuze belangstelling van kopers uit Cyprus, Noorwegen en Griekenland.

Maar precies één minuut voor woendag vier uur de laatste betalingstermijn afliep, meldde zich de nieuwe eigenaar, de Griekse reder Technomar met de mededeling dat de acht ton schuld aan het GHR was voldaan. Daarmee was de verkoop van de baan.

Sloper Poot had ook belangstelling voor de Jaising Trinity. Hij was al langs het schip gereden en had het sloopgewicht geschat. 'Maar misschien had ik hem ook wel doorverkocht aan een reder die hem wil laten varen', zegt hij. Poot reist de hele wereld rond op zoek naar werk voor zijn bedrijf, dat in twee dagen 'een schip weg knipt'. Volgens hem varen er in Zuid-Amerika en het Verre Oosten heel wat schepen die in Rotterdam een wrak zouden worden genoemd. 'De eigenaars zijn geen reders, maar avonturiers. Ik zou mijn schoenen nog niet durven meegeven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.