Rubriek Winnaar en verliezer van de week

Handige zet van de Swinkels, Van Haren slikt de nederlaag

Peer Swinkels Foto ANP

Bierliefhebbers keren wereldwijd terug naar kleine merken van ambachtelijk gebrouwen bier. Peer Swinkels en de andere familiedirecteuren hebben besloten daarom het familiekarakter van Bavaria te benadrukken. Deze week kreeg het bedrijf een andere naam. Bavaria werd Swinkels Family Brewers. Hiermee wilde de familie aantonen dat het bedrijf Bavaria meer is dan alleen het biermerk Bavaria. Bavaria brouwt inmiddels ook Palm, Cornet, Swinckels, La Trappe en het Ethiopische biermerk Habesha. ‘We willen de achtergrond van het bedrijf laten zien’, aldus Peer Swinkels.

De Swinkels hebben bewezen handige marketeers te zijn. De zogenoemde marketinggoeroes, die de wijsheid in pacht denken te hebben, krabden zich achter de oren en uitten twijfels. Heeft het wel enig nut al het briefpapier te veranderen? Tenslotte brouwt Heineken naast Heineken ook zoveel andere merken (Amstel, Wieckse, Brand, Affligem en nog een stuk of honderd) zonder dat ooit over naamsverandering is gedacht. Maar Heineken heeft nog een grootaandeelhouder die de naam Heineken zelf draagt.

Als Charlene de Carvalho-Heineken er niet meer is, zullen haar kinderen misschien ook een naamsverandering kunnen overwegen: de Carvalho Family Brewers. En het briefpapier ...

Tegenwoordig vindt de facturering ook via e-mail plaats.

Krein Bons Foto .

Zijn schoenenketen Van Haren leek bijna immuun voor de crisis in de branche, waar nogal wat zaken het loodje leggen.

Maar deze week sloeg ook Van Haren-baas Krein Bons  ‘als je bij ons niet kunt slagen, kun je nergens slagen’ —  een keer de plank mis. Bons, die het van oorsprong Waalwijkse familiebedrijf al meer dan twintig jaar leidt, kreeg de kous op de kop bij de Europese rechter. Van Haren werd daar onverwacht in het ongelijk gesteld in het langslepende conflict met de Franse schoenenketen Christian Louboutin over zwarte dameshakken met rode zolen.

Van Haren had in 2012 dergelijke schoenen voor 40 euro op de markt gebracht. Louboutin vond dat daarmee inbreuk werd gemaakt op zijn merkrecht. Hij verkoopt dergelijke schoenen voor vele honderden euro’s per stuk.

Dat Van Haren daar een variant op had bedacht zinde de Fransen niet, en ze sleepten Van Haren daarom voor de rechter. Maar de zaak leek kansloos, omdat niemand het exclusieve recht leek te kunnen doen gelden op de vorm en kleur van schoenen. Tot nu toe werd Van Haren steeds in het gelijk gesteld. Maar het Europese Hof van Justitie besliste dinsdag anders.

Krein Bons, die bezig is heel snel met de keten in zuidelijke richting te expanderen, zal daar niet blij mee zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.