Hak boort nieuwe markt aan, koers PostNL Keldert

De winnaar & verliezer van de week

Deze week in de winnaar & verliezer van de week: Hak boort nieuwe markt Aan, Koers PostNL Keldert

Beeld ANP

Winnaar

Een jaar geleden wilde investeerder NPM Capital na 12 jaar eigenlijk nog van Hak af, omdat groente in potjes een krimpmarkt was geworden. Alleen ouderen consumeerden nog producten uit de tijd van Martine Bijl en 'U moet de groente van Hak hebben'.

Maar nu wordt Hak weer gekoesterd dankzij de introductie van groente in zogenoemde stazakken. Met bonen en allerlei mixen mikt Hak op de jongeren die wel gezond willen eten maar niet uit een potje. Topman Tim Hoogeboom mag proberen het land waar peulvruchten uit de gratie zijn sinds de Drentse belhamel Bartje weigerde voor het eten van bruine bonen te bidden, weer aan de boon te krijgen. Hoogeboom kwam op het idee om pure bonen en andere peulvruchten zonder toevoeging van suikers en aroma's in papier te verpakken.

Hiermee haakt Hak in op de mondiale gezondheidstrend. Hoogeboom verwacht dat de omzet van bonen de komende jaren elke keer met dubbele cijfers zal kunnen groeien. Het leverde vorig jaar Hak een winst op van 2,3 miljoen tegen vier ton een jaar eerder.

In plaats van te worden verkocht, mag het in Giessen gevestigde Hak nu zelf kopen. Deze week maakte Hoogeboom bekend de groentespecialist Peter van Halder in Den Bosch te hebben overgenomen. Van Halder levert groenten aan zorginstellingen en restaurantketens.

Topman Tim Hoogeboom van HAK. Beeld HAK

Verliezer

VVD'er Herna Verhagen zou een potentiële minister zijn. Na vijf jaar topvrouw zou ze het bij PostNL wel gezien hebben. Maar voorlopig is er geen kabinet en moet ze gewoon verder met het waken over de postbezorging in het land. Ze staat tenslotte bij het volk in het krijt, nadat de politiek haar vorig jaar achter de schermen hielp te voorkomen dat haar bedrijf werd overgenomen door de Belgische Bpost.

Het besturen van een beursgenoteerd nutsbedrijf valt evenwel niet mee. Ze zit in het keurslijf van politiek en toezichthouders. Verhagen wil het bedrijf winstgevender maken en moet daardoor kosten besparen.

Maar aan de frequentie van de bezorging kan niet worden getornd. En ook niet aan de locatie van brievenbussen. Binnen 2.500 meter van elk huishouden in Nederland moet een brievenbus te vinden zijn die vijf dagen per week wordt geleegd - zelfs als daar nooit iemand een brief of kaartje ingooit.

Deze week werd bekend dat PostNL nu noodgedwongen al verwijderde brievenbussen weer is gaan terugplaatsen. Geen goed nieuws voor het Midkapfonds.

De aandeelhouders hebben er de brui aan gegeven. In een maand tijd is de koers gedaald van 4,65 naar 4,18 euro. Vorig jaar bood Bpost nog 5,75 euro per aandeel. Dat moet dan pijn doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.