Hagemeyer vindt zichzelf steeds opnieuw uit

Bijna een eeuw lang verkocht Hagemeyer zo ongeveer alles waar geld mee te verdienen viel. De oude handelsfirma heeft zich intussen afgekeerd van de consument, en herstelt nu van zijn zoveelste crisis....

Decennialang bleef Hagemeyer (de 'ij' in de naam werd al vroeg een 'y') zich vooral richten op de handel in het Verre Oosten en Australië. Totdat het bedrijf zich in de jaren zestig stortte op een nieuw avontuur: het aankopen van industriële bedrijven in Europa. Een vergissing, zou later blijken.

Het begon met een leerfabriek in Oisterwijk. Al snel volgden huishoudelijke apparaten (het Belgische Elektro-Kalorik), uurwerken, keukengerei, cosmetica, boormachines en haardroogkappen (van het merk Indola). Beleggers waren opgetogen over de combinatie van handel en industrie. Dankzij de grote commerciële kennis zouden de resultaten van de ingeslapen fabrieken flink opgekrikt worden, was de verwachting.

Hagemeyer, sinds 1937 beursgenoteerd, zag het aantal werknemers tegen 1970 groeien van 1300 naar 6600. Het management ontdekte echter al snel dat een fabriek leiden iets anders is dan handelen. Veel vestigingen bleven met verlies draaien.

Het roer werd radicaal omgegooid toen de Canadees-Nederlandse topman Andrew Land in 1986 bij Hagemeyer aantrad. Het bedrijf zat toen nog extra in problemen door verkeerde speculatie in koffie. Onder Land werd overname na overname gedaan, om de winst te laten groeien. De omzet groeide tot acht miljard euro in 1995, toen het eveneens ex-koloniale handelshuis Borsumij-Wehry werd ingelijfd.

Het gevolg was wel dat Hagemeyer een volstrekt onoverzichtelijk rariteitenkabinet werd. Het bedrijf deed in vishengels, Zippo-aanstekersen Rolex-horloges, maar ook in wasmachines en tv's in Latijns-Amerika. Dat gebeurde via dochter Ceteco, die in 1998 met donderend geraas failliet ging.

Nu is daar weinig meer van over, sinds topman Rob ter Haar vanaf 1999 uitverkoop hield. Slechts een paar dochters, goed voor zo'n 10 procent van de omzet, herinneren nog aan het oude Hagemeyer. Zo importeert het bedrijf exclusief de producten van Panasonic en Technics in Nederland. In Hongkong doet Hagemeyer nog in cosmetica en op de Australische markt exclusieve keukens.

Alle aandacht van het bedrijf gaat nu uit naar de elektrotechnische groothandels in de VS, Europa en Australië. Klanten - van eenmanszaak tot multinational - kunnen bij Hagemeyer vrijwel alles bestellen wat ze nodig hebben bij hun productieproces: stekkers, snoeren, lampen of handschoenen.

In Nederland staat het grootste Hagemeyer-magazijn in Bergschenhoek. In de reusachtige hal heeft het bedrijf 25 duizend verschillende artikelen op voorraad. Via een systeem met lopende banden en kratten verzamelen de werknemers orders, die met 55 vrachtwagens naar klanten worden vervoerd. Grote afnemers zijn installatiebedrijven als Stork, GTI en Imtech, maar ook industriële klanten als Dow en Akzo.

De focus op de technische groothandel is Hagemeyer alsnog bijna fataal geworden door een kapitale blunder van drie jaar geleden. Toen werd besloten bij de grote Engelse dochter een nieuw IT-systeem te installeren, en tegelijkertijd de distributie vanaf een centraal punt te gaan regelen.

Het resultaat was een ramp. Klanten kregen hun bestellingen niet of te laat, en Hagemeyer wist zelf niet meer wat het in huis had. Het computersysteem gaf bijna een jaar lang niet de juiste informatie. Honderden miljoenen euro's verlies en duizenden ontslagen later heeft de Belg Rudi de Becker, sinds een jaar bestuursvoorzitter, het lek boven water. Engeland schakelt weer over naar regionale centra, en het verlies van Hagemeyer halveerde afgelopen jaar tot 160 miljoen euro.

In Nederland wordt wel winst gemaakt. 'We groeien nog steeds, maar we merken dat de prijzen onder druk staan door het economisch klimaat, en door de bouwfraude', zegt Paul de Bruin, directeur van Hagemeyer Nederland (omzet ruim 150 miljoen euro). 'We moeten ons daarom onderscheiden door een excellente logistiek.' Hagemeyer zegt 98 procent van de orders binnen een dag te leveren.

Slim inkopen, opslaan en leveren, is de boodschap. Of zoals Rudi de Becker het samenvat: 'Geen grote dromen meer voor Hagemeyer, maar back to basics'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden