Groupon: online kortingsbon die Google maar al te graag had overgenomen

AMSTERDAM - Elke dag een aanbieding van een product of dienst tegen bodemprijzen, dat biedt de website Groupon. De site is zo populair dat Google er naar verluidt miljarden voor bood.

Daphna Bosman (midden) van de kortingssite Groupon. © Guus Dubbelman / de Volkskrant Beeld null
Daphna Bosman (midden) van de kortingssite Groupon. © Guus Dubbelman / de Volkskrant

Een korting van 80 euro op een botoxbehandeling, voor de helft van de prijs sushi eten of voor een paar tientjes goedkoper naar een musical. Het is een greep uit de aanbiedingen op de kortingssite Groupon. Nederlanders zijn dol op koopjes, dat blijkt wel uit de snelle groei van het bedrijf. Bij de start in maart 2010 had Groupon drie man personeel, nu zijn er tachtig medewerkers in dienst, voornamelijk in sales- en marketingfuncties.

'Onze eerste actie was een bioscoopbon voor 1 euro', zegt Daphna Bosman, hoofd e-commerce van Groupon Nederland. 'Het was meteen een hit, want binnen 48 uur werden er 30 duizend van verkocht. We versturen tegen de 2 miljoen nieuwsbrieven per dag en hebben op Facebook 19 duizend volgers.'

Eenmalige deal

Groupon is een samentrekking van 'group' en 'coupon'. De site biedt dagelijks een nieuwe, eenmalige deal in een bepaalde regio. Bezoekers hebben 24 uur de tijd te reageren op een aanbod. Ze ontvangen na betaling per mail een kortingsbon die een half jaar geldig is.

Gerekend wordt op een sneeuwbaleffect dankzij het sociale netwerk van kopers. De koppeling met Twitter en Facebook is dus prominent aanwezig op de site.

'Het werkt twee kanten op', legt Bosman uit. 'Het triggert mensen enorm als ze een eenmalige korting krijgen waarop ze snel moeten reageren. Ze zijn dan sneller geneigd een product te kopen. En wat de ondernemers betreft: de hoeveelheid aandacht die ze via Groupon binnen 24 uur trekken, kunnen zij nooit in hun eentje genereren.'
Sinds een recent overnamebod van Google van ongeveer 6 miljard dollar hebben steeds meer grote bedrijven belangstelling voor samenwerking met Groupon. Bosman: 'Ze weten dat het wel goed zit als een bedrijf als Google interesse heeft. We hebben net een deal gesloten met Radisson Hotels en we zijn in overleg met enkele grote ondernemingen. Ook benaderen steeds meer bedrijven ons.'

Google

Begin deze maand ketste de Google-overname af omdat Groupon (voorlopig) toch zelfstandig wil blijven en omdat de Amerikaanse eigenaar, Andrew Mason, zich niet kon vinden in het te voeren beleid van Google.

Groupon nam in juni van dit jaar het Europese MyCityDeal over en werd daarmee ook actief op de Nederlandse markt. Bosman was er vanaf het eerste uur bij, ze kwam in maart 2010 in dienst bij (toen nog) MyCityDeal. 'We begonnen in Amsterdam met drie man personeel en binnen twee maanden zaten we op twintig medewerkers. Nu werken er zo'n tachtig mensen.'

Dat Nederlanders koopjesjagers zijn, speelt waarschijnlijk een rol bij het succes van Groupon. Bosman verklaart de populariteit mede door de kredietcrisis. 'Consumenten houden behoefte aan luxespullen, maar willen niet het volle pond betalen. En ondernemers zien hun zaak ook in mindere tijden gevuld.'

Koopjesjagers

Trok de site aanvankelijk vooral koopjesjagers, intussen heeft de doelgroep zich verbreed naar tweeverdieners en yuppen. 'De volgende stap is dat we onze moeder als doelgroep weten te bereiken, dat is wel ongeveer het hoogst haalbare', aldus Bosman.

Nederlandse zuinigheid
De Nederlandse zuinigheid ziet Bosman soms ook terug bij de ondernemer. Die zou nog wel eens huiverig zijn om grote kortingen te bieden, omdat daardoor de indruk kan ontstaan dat hij zijn zaak in de uitverkoop doet. Maar met de toenemende populariteit van Groupon worden ondernemers minder angstig voor een negatief imago, zegt Bosman. 'Als ze zien dat collega's er succes mee hebben, willen ze ook meedoen.'

Ondernemers moeten hun Groupon-klanten niet alleen bodemprijzen bieden, ze betalen Groupon bij een verkochte deal ook een commissie die kan oplopen tot 50 procent. Toch vinden ze het aantrekkelijk om aan een deal mee te doen, vanwege bijvoorbeeld naamsbekendheid of een groter klantenbestand. De hoop is dat Groupon-klanten terugkomen en de volgende keer wel de volle mep betalen.

Bosman speurt altijd naar nieuwe bedrijven, nieuwe concepten. 'In een andere stad kijk ik ook altijd goed om me heen, op zoek naar leuke deals. We letten op locatie, klantvriendelijkheid, maar ook of een ondernemer een massa aankan die op een geslaagde deal afkomt. Want je moet natuurlijk geen actie bij een salon met één kappersstoel online zetten. Stel dat die 600 keer verkoopt.'

Succes

Of een actie een succes wordt, is moeilijk te voorspellen, zegt Bosman. 'Soms is het een darmspoeling waar mensen massaal op reageren, dan willen ze weer in een bad liggen met visjes die hun huidschilfers wegeten en de volgende keer loopt een actie met Aziatische rolkussens boven verwachting. Wat nu even niet loopt: fitness en ontharingsbehandelingen.'

Voorlopig is Groupon met zijn concept nog marktleider in Nederland, maar het bedrijf heeft wel de hete adem van andere kortingssites in de nek.

De Telegraaf nam vorige maand een belang van 40 procent in Groupdeal, dat de ambitie heeft ook buiten Amsterdam actief te worden. Verder timmert PromoZebra aan de weg en Living Social heeft ook plannen om voet aan de Nederlandse grond te krijgen.
Niettemin breidt Groupon verder uit. Het kantoor in hartje Amsterdam is inmiddels te klein geworden. Een verhuizing naar een groter onderkomen in Amsterdam-Noord staat gepland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden