Grotere autodealer slokt steeds meer kleine verkopers op

Grote autodealers krijgen een steeds sterkere greep op de markt voor nieuwe auto's. De kleintjes worden vaker overgenomen, mede als gevolg van de sterk teruggevallen verkoop van nieuwe wagens de laatste jaren.

In februari van dit jaar kwam Tigchelaargroep nog met een speciale carnavalscommercial, compleet met blaoskapel Beeld Still uit commercial

Het Brabantse Van Mossel, in grootte de derde autodealergroep van Nederland, slokt drie Fordgarages op in zijn provincie. Het lijkt geen grote overname, maar ze is typerend voor de huidige markt, zegt directeur Clem Dickmann van automarktonderzoeker Aumacon. 'De groten worden groter, krachtiger en steeds winstgevender.'

Middelgrote en kleinere dealers van nieuwe auto's raken een beetje 'tussen de wielen', zegt hij. De kosten drukken of saneren is moeilijk als je weinig vestigingen en personeel hebt.'

Kostenreductie is in de autobranche dit jaar essentieel gebleken. Onlangs werd duidelijk dat de autoverkoop in augustus wederom flink is gedaald. Er werden in Nederland 27.110 nieuwe personenwagens op kenteken gezet, ruim 12 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Ook in juli was er al sprake van een flinke terugval.

Daar komt bij dat de branche onlangs flink werd gekort op twee belangrijke onderdelen van marketing en prijsbeleid. Vrijwel alle auto-importeurs stoppen op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) met het aanbieden van zulke leningen, omdat die ten onrechte zouden suggereren dat aan de lening geen verplichtingen zijn verbonden.

Bovendien mogen de dealers alleen nog de 'echte' prijs vermelden en de consument niet langer in de showroom confronteren met extra kosten voor het rijklaar maken van een auto.

Alles bij elkaar zijn in de eerste zeven maanden van 2016 ruim 252 duizend auto's verkocht, ruim 5 procent minder dan vorig jaar rond deze tijd. De automarkt stevent af op een moeilijk jaar, zegt Dickmann van Aumacon. Hij voorspelde de verkoop van 395 duizend auto's in 2016, nipt meer dan de 387 duizend van 2014, het slechtste jaar voor de verkoop van nieuwe auto's sinds 1969. 'Maar we neigen nu naar een neerwaartse bijstelling van de die prognose.'

Verkeerde merken

De Brabantse overname van de Van Mossel Automotive Group behelst drie vestigingen van de eveneens Brabantse, maar veel kleinere Tigchelaar-groep. Het gaat om Forddealer- schappen in Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk. Drie andere vestigingen, Forddealers in de regio Breda, fuseren met de Automotiongroep.

Tigchelaar kwam in problemen door, zoals de eigenaar zegt in vakblad Automotive Management, 'een aantal keuzes die ongelukkig zijn uitgevallen. Zo namen we Van de Ven (een andere dealergroep, red.) over toen zowel Ford als Fiat goed presteerden. Helaas bleek de crisis niet over en gingen beide merken in de jaren erop hard onderuit.'

Van Mossel is de nummer drie in de tophonderd van dealergroepen van Aumacon. De Stern Groep is de grootste, gevolgd door PGA Nederland. De vijftig grootste autogroepen hebben bijna 68 procent van de 'nieuwe' markt in handen. Vorig jaar was dat nog maar 55 procent.

De Van Mosselgroep, waarvan Ben Mandemakers deelnemer is (van de gelijknamige keukengroep), bezit in Brabant dealer van negen automerken, van Jaguar tot Volkswagen. Het bedrijf bezit ook leasebedrijven, schadeherstelbedrijven en een 'mega-occasion'-centrum.

De autobranche wordt steeds meer een markt van grote spelers, verwacht Dickmann. Bij het uitbreken van de economische crisis werd verwacht dat de grote glazen autopaleizen langs de snelweg zouden sneuvelen. 'Maar de groten brachten meerdere merken onder in hun mooiste panden. Kleinere vestigingen werden afgestoten. Nu zijn ze op zoek naar uitbreiding van hun portfolio, op nieuwe plekken en met nieuwe merken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.