NIEUWS

Grote investeerder SHV steekt miljoenen in Nederlandse zonneauto, die al rijdend oplaadt

Een Nederlandse elektrische auto met zonnecellen, die al rijdend oplaadt, is een stap dichterbij. SHV, het grootste familiebedrijf van Nederland, steekt miljoenen in het Eindhovense bedrijf Lightyear, dat eind dit jaar de eerste zonnewagens wil afleveren.

Een prototype van de Lightyear One die het uiterlijk van de auto laat zien. Beeld Lightyear
Een prototype van de Lightyear One die het uiterlijk van de auto laat zien.Beeld Lightyear

Het begon als een studentenproject aan de Technische Universiteit Eindhoven, met de Stella, een zonnewagen die in 2013 meedeed aan de World Solar Challenge in Australië. Deze elektrische personenauto kon zijn batterij al rijdend opladen dankzij de zonnecellen op het dak, en zou de studentencompetitie vier keer winnen.

Nu, een paar jaar later, is dit project uitgegroeid tot een bedrijf met bijna 150 werknemers, en de Stella tot de Lightyear One. Deze auto moet alle voorzieningen hebben die je van een moderne wagen mag verwachten en 600 tot 800 kilometer kunnen rijden op één accu − als de zon een beetje meewerkt. Dat is ongeveer het dubbele van wat de meeste elektrische auto’s halen.

Voordat de auto in de showroom te vinden is, moet het bedrijf de nodige miljoenen aan investeringen binnenhalen. Dat verloopt voorspoedig: dinsdag kondigde Lightyear aan dat SHV 20 miljoen euro investeert. Dit grote Nederlandse concern van de familie Fentener van Vlissingen zit onder meer in de energiesector, groothandel en zwaar transport.

In de brede waaier aan bedrijven die onder SHV vallen, zitten bovendien producenten van zonnecellen en andere techbedrijven die kunnen helpen met de ontwikkeling van de zonneauto’s, zegt Tessie Hartjes, hoofd marketing en verkoop van Lightyear. Bovendien heeft SHV decennia ervaring met internationaal zakendoen. Daarover valt voor de Eindhovense start-up nog genoeg te leren.

Eerder dit jaar haalde Lightyear al 40 miljoen euro op, onder meer van Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager. Volgens Hartjes ziet het ernaar uit dat het bedrijf met de investeringen van de huidige investeringsronde, die nog niet voorbij is, door kan tot de zomer. Dan moet de eerste fabrieksmatige productie van de auto op gang zijn gekomen.

Lightyear richt zich op automobilisten die best duurzaam willen rijden, maar die de elektrische auto’s van dit moment te duur vinden en de afstand die ze op één accu kunnen rijden te beperkt, zegt ze. ‘We willen die groep vijf tot tien jaar eerder in een elektrische auto krijgen dan nu de verwachting is.’

Eind dit jaar de eerste auto's

Zo ver is het nog lang niet. Na jaren van computersimulaties vinden er sinds vorig jaar tests plaats met fysieke onderdelen; of de motor en de zonnepanelen wel samenwerken zoals bedoeld, bijvoorbeeld. Binnen een maand moet het eerste échte prototype er staan, waar na de nodige testen daadwerkelijk in kan worden gereden.

Als alles volgens planning gaat, moeten de eerste klanten eind dit jaar hun innovatieve zonneauto ontvangen, die met de hand zullen zijn gebouwd. Rond de zomer van 2022 zouden er enkele tientallen auto’s per maand van de band moeten rollen − volgens Hartjes lopen er nu gesprekken met productiepartners. Uiteindelijk moeten er zo ongeveer duizend exemplaren van de Lightyear One in de verkoop gaan. Die kosten een lieve duit: 150 duizend euro.

Het tweede model, dat gepland staat voor 2024, moet minder dan 50 duizend euro kosten en over de hele wereld te koop zijn. Naarmate de modellen elkaar opvolgen en de technologie bekend terrein wordt, moet de prijs steeds verder zakken, is het idee. Als het even meezit, heeft Lightyear de personenauto met zonnepanelen veranderd van een curiositeit voor studentenwedstrijden in een alledaags transportmiddel.

Tot die tijd zijn er nog de nodige hordes te nemen. Honderden miljoenen tot een miljard aan investeringen zijn er volgens Hartjes nog nodig voordat Lightyear op grote schaal kan produceren. Technische tegenvallers zijn nooit uit te sluiten. En dan moet de automobilist inderdaad zo bereidwillig zijn om deze zonnewagens aan te schaffen als gehoopt.

Eerst dus maar eens de eerste auto’s de weg op krijgen. ‘Dat is nu het belangrijkste. Zo creëer je naamsbekendheid, doordat mensen die erin rijden anderen erover vertellen. En dan kun je op straat zien dat het echt werkt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden